|
علمی پژوهان، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۴۵-۵۴
|
|
|
عنوان فارسی |
اعتبار، پایایی و روایی نسخه فارسی پرشنامه غربال گری کودکان اوتیسم ۱۲-۷ ساله با عملکرد بالا |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و هدف: شناسایی، پیشگیری و درمان اختلالات دوران کودکی، همواره مورد توجه بوده است. هدف از مطالعه حاضر، بررسی پایایی و روایی نسخه فارسی پرسشنامه غربالگری کودکان اوتیسم با عملکرد بالا 12-7 ساله بود. مواد و روشها: مطالعه حاضر یک مطالعه غیر تجربی، روش شناختی بود، ابتدا ترجمه ابزار شامل ترجمه مستقیم و معکوس و روایی صوری نسخه فارسی و سپس مطالعه اعتبار، پایایی و روایی محتوا و همگرایی نسخه فارسی پرسشنامه ASSQ انجام شد. اعتبار درونی پرسشنامه ASSQ از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شد. پایایی بازآزمون طی یک فاصله زمانی 14 روز روی 33 نفر از والدین و معلمان بررسی شد. در روایی محتوا ضریب همبستگی هر سوال با نمرات کل پرسشنامه ASSQ والد و معلم محاسبه شد. در روایی همزمان، ضریب همبستگی پرسشنامه ASSQ در سطح والد و معلم با پرسشنامه راتر والد / معلم و پرسشنامه علائم مرضی (CS1-4) والد/ معلم در گروه آسپرگر و اوتیسم مقایسه شد. یافته ها: برای محاسبه اعتبار درونی، پرسشنامه ASSQ در گروه والدین کودکان عادی پایه های اول تا پنجم ابتدای قبل از حذف سوال های نامناسب (0/76) و در گروه معلمان (0/77) برآورد شد. بعد از حذف سوالات نامناسب ضرب آلفای کرونباخ در گروه والدین کودکان عادی (0/77) والدین کودکان طیف اوتیسم (0/65) معلمان کودکان عادی (0/81) و معلمان کودکان اوتیسم (0/70) بدست آمد. در روایی محتوا، همبستگی 21 سوال از 27 سوال بالای 0/3 برآورده شد، که سوالات پرسشنامه ASSQ به استثنا برخی سوالات از روایی محتوی مطلوبی در گروه والدین و معلمان برخوردار بودند. ضریب اعتبار بازآزمایی پرسشنامه ASSQ کودکان طیف اوتیسم در گروه والدین (0/467=r) و در گروه معلمان (0/614=r) برآورد شده است. برای برآورد روایی همگرایی پرسشنامه ASSQ همبستگی آن با دو پرسشنامه راتر و CS1-4 محاسبه شد که در گروه والدین، ضریب همبستگی پرسشنامه ASSQ و راتر (0/715) در گروه والدین پرسشنامه ASSQ و CS1-4 (0/486) و در گروه معلمان ضریب همبستگی پرسشنامه ASSQ و راتر (0/495) در گروه معلمان پرسشنامه ASSQ و CS1-4 (0/411) به دست آمد و معنادار بود. نتیجه گیری: پرسشنامه فارسی ASSQ از پایایی و روایی مطلوب جهت غربالگری کودکان اوتیسم با عملکرد بالا 12-7 ساله در جامعه ایرانی برخوردار است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
پایایی، روایی، پرسشنامه غربالگری کودکان اوتیسم |
|
عنوان انگلیسی |
Validity and reliability of Persian version of high-functioning autism spectrum screening questionnaire age 7-12 |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background & Objective: Identification, prevention and treatment of childhood disorders,has always been considered. Objective this study wasassessed the validity and realiabity of thePersian version of high-functioning autism spectrum screening questionnaire age 7-12 (ASSQ)among the Iranian population.Materials & Methods: This study was Quasi experimental and methodological. Methods: In the first translation of the instrument, including forward and backward translation, and face validity of the translated version in regard with coss-culural characteristics reliability and validity assessment of the Persian translation on an Iranian normal and clinical child age 7-12. for test-retest at an interval of 14 days from 33 parent and teacher of autism spectrum disorder requested to complete the questionare. To Assess validity of Persian version ASSQ used content validity and concurrent validity between Persian versions of Rutter scale( parent/teacher) scale, Persian version of CSI-4 scale (parent/teacher) in autism spectrum group. Evantually, data from study groups were analyzed. Results: For internal consistency with the Cronbach alpha in parent nomal child before omittion of irrelevant item (0/76) and after omittion (0/77), in teaher nomal child before omittion of irrelevant item's (0/77) and after omittion (0/81), in parent of autism spectrum disorder group after omittion of irrelevant item's (0/65) and in teacher autism spectrum disorder group after omittion of irrelevant item (0/70) were computed. Test-retest reliability correlation time 1 and 2 in 34 parent autism spectrum group (r=0/467) in 34 teacher )r=0/614) was obtained. Content validity after omittion 6 items' (14, 19, 20, 21, 25. 27) in 21 item's over 0/3 assessed. Concurrent validity of parent ASSQ and parent Rutter scale( r=0/715), teacher ASSQ and teacner Rutter (r=0/495), parent ASSQ and parent CSI-4 scale) r=0/486), teacher ASSQ and teacher scale (r=0/411) were computed and statically significant. Coclusion: ASSQ – Persian version as a optimal valid& reliabil instrument to screen of High-functioning autism spectrum age 7-12 in the Iranian population. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مسعود کاسه چی | masoud kasechi
فاطمه بهنیا | fatemeh behnia
هوشنگ میرزایی | hooshang mirzaei
مهدی رصافیانی | mehdi rezafiani
مرجان فرضی | marjan farzi
|
|
نشانی اینترنتی |
http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-28-23&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2494/article-2494-322985.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|