علمی پژوهان، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۲۹-۳۶

عنوان فارسی بررسی تثبیت آگاهی از مباحث اخلاق حرفه ای بر اساس آموزش کلاس محور دانشجویان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: آشنایی دانشجویان فوریت پزشکی از اصول اخلاق حرفه ای آن ها را در ارائه خدمات بهتر یاری نموده و تنش حرفه ای را به حد اقل خواهد رسانید. تحقیق حاضر با هدف تثبیت آگاهی از مباحث اخلاق حرفه ای بر اساس آموزش کلاس محور در دانشجویان فوریت پزشکی انجام شده است.روش کار: این مطالعه توصیفی–مقطعی می باشد. جامعه ی پژوهش شامل کلیه ی دانشجویان سال آخر فوریت پزشکی به تعداد 30 نفر بودند که با شیوه ی سر شماری وارد مطالعه شدند. جهت تثبیت آگاهی از پرسشنامه پژوهشگر ساخته استفاده شد. جهت تعیین اعتبار محتوا و صوری، پرسشنامه در اختیار ده نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه قرار گرفت و بر اساس نظرات آنان اصلاحات انجام شد. میزان پایایی به صورت آزمون باز آزمون حاصل از تکمیل ده پرسشنامه با فاصله دو هفته توسط گروه مشابه با واحد های پژوهش مورد بررسی قرار گرفت ،که r=0.83 را نشان داد. همچنین ضریب آلفای کرونباخ برابر a=0.90 نشان دهنده ی پایایی و ثبات درونی پرسشنامه بود. نتایج حاصل با نرم افزار SPSS 16 تحلیل شد. یافته ها: میزان آگاهی دانشجویان قبل از تدریس 97%در حد ضعیف و 3%در حد متوسط بود. در امتحان پایان ترم نمرات فراگیران بین 14-20 و میانگین آن 16.58 بود به منظور تثبیت آگاهی پس از گذشت سه ترم، مجددا میزان آگاهی دانشجویان با استفاده از چک لیست سنجیده شد. نتایج نشان داد میانگین نمرات دانشجویان 69.24، اکثر نمونه ها (80%) دارای آگاهی بالا و 20% دارای آگاهی ضعیف بودند.نتیجه گیری: در سیاست گذاری وزارت بهداشت و درمان، تهذیب اخلاق مقدم بر علم برای کلیه اعضای حرف پزشکی، خصوصا دانشجویان فوریت پزشکی است. میزان آگاهی دانشجویان در بعضی از حوزه ها مانند وظیفه شناسی در حد بالا (80%)،در حوزه ی قانونی بسیار ضعیف و در بعضی از حوزه ها مانند احترام، نوع دوستی در حد متوسط بود. لذا توصیه می گردد در زمینه ی قوانین حرفه ای، اساتید وقت بیشتری را صرف نمایند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تثبیت آگاهی، اثربخشی آموزشی

عنوان انگلیسی Stabilization students' awareness based on training classes in EMS
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: the professional ethics in the medical _eld is an important concept. Understanding of EMS with professional ethic provide better services and to minimum professional stress. The group discussion method in the teaching of professional ethics is efficiency. The authors benefited of the method to evaluate the awareness of the ethical issues based on training classes. Methods: the study was cross-sectional. The study population included all of the students of EMS in the final year. Number of samples was 30 and method of sampling was the census. After of expression course plan pretest was taken and after the end of class final examination was taken. Rate of knowledge of student was assessed after 3 semesters and data obtained were analyzed by software SPSS 16. Results: rate of knowledge of students before teaching were %97 weak and %3 moderate. The scores of students was between 14-20 and the mean of was 16.58. Results after 3 terms were this: the average student score 24.69, most samples (%80) have a high awareness and %20 had poor knowledge. Conclusion: the ministry of health policy is edification prior knowledge. the students› awareness of duty was high (%80), in the legal field was very weak and in some areas, such as respect, altruism was moderate.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Established knowledge, Educational effectiveness

نویسندگان مقاله آرزو کرمپوریان |


ناهید محمدی |
مرکز تحقیقات مراقبت های مادر و کودک، دانشگاه علوم پزشکی همدان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

بهزاد ایمنی |


سعید دشتی |



نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-28-40&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2494/article-2494-323001.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات