علمی پژوهان، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۳۵-۳۸

عنوان فارسی مقایسه مهارت های آگاهی واجشناختی کودکان کم شنوای کاشت حلزون شده و دارای سمعک
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف: مهارت های واجشناختی پیشرفته جهت کسب مهارتهای خواندن اهمیت ویژه ای دارند. کودکان کم شنوا به دلیل کمبود دروندادهای شنیداری، ممکن است در مهارت های واجشناختی و در نتیجه مهارت های خواندن مشکلاتی داشته باشند. استفاده از سمعک و کاشت حلزون کمک زیادی به جمع آوری اطلاعات شنیداری در افراد کم شنوا می کنند. هدف از انجام این مطالعه مقایسه مهارت های واجشناختی کودکان کم شنوای کاشت حلزون شده و دارای سمعک می باشد. مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی ـ تحلیلی بوده و بر روی 12 کودک کم شنوای کاشت حلزون شده و 12 کودک کم شنوای دارای سمعک، در مقطع پایه دوم دبستان شهر تهران انجام گرفت. عملکرد واجشناختی این کودکان توسط خرده آزمون های واجشناختی، آزمون خواندن نما ارزیابی و جهت تجزیه و تحلیل داده هااز SPSS-16 استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین امتیاز گروه کاشت شده در تکلیف تشخیص قافیه نسبت به گروه کم شنوای سمعکی بیشتر و این تفاوت معنی دار بود (0/034=P) ولی بین میانگین امتیاز هر دو گروه در تکالیف حذف آوا و خواندن ناکلمات تفاوت معنی داری دیده نشد (به ترتیب 0/919=P= 0/670 ،P) بحث و نتیجه گیری: کاشت حلزون با در دسترس قراردادن درونداد شنیداری می تواند کسب مهارت های واجشناختی در کودکان کم شنوا را تسهیل کند، ولی از آن جا که دروندادهای زبانی دیگر از جمله درونداد بینایی و لمسی به رشد این مهارت ها کمک می کند، کودکان دارای سمعک نیز می توانند این مهارت ها را کسب نمایند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آگاهی واجشناختی، کم شنوایی، کاشت حلزون، سمعک

عنوان انگلیسی Comparison of Phonological Awareness between children with cochlear implants and children with hearing aids
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Advanced phonological skills are important for the acquisition of reading skills. Children with hearing impairment have reading skills are weaker than others because of auditory inputs and due to the defect in phonological skills. The use of hearing aids and cochlear implants help to collect information on people who are hard of hearing. Methods: This descriptive - analytic study was done on 12 children with cochlear implant and 12 children with hearing aids that were selected from second grades students of Tehran primary schools. Children's phonological performance was assessed by phonological subtests of Nama reading test and the data were analyzed using version 16.0 of SPSS. Results: The results showed that the means of scores of children with cochlear implants in Rhyme task were significantly greater than the children with hearing aids (P=0.034). But in means of scores of Phone deletion and Non-word reading tasks were not significant different between two groups (P=0.919, P=0.670). Conclusion: Cochlear implant with accessibility auditory inputs can facilitated the acquisition of phonological awareness skills in hearing loss children. But whereas the other language inputs such as sight and touch input helped to developing these skills, children with hearing aids too also can acquisition these skills.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فرزاد ویسی | farzad weisi


محمد رضایی | mohammad rezaei
گروه آموزشی گفتار درمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

گوهر لطفی | gohar lotfi


ایوب ولدبیگی | ayub valadbeigi



نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-28-50&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2494/article-2494-323011.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات