|
مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۳۲، شماره ۴، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر میزان خودکارآمدی شیردهی در مادران مراجعه کننده به مراکز بهداشتی شهر قزوین: یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: شیرمادر، بهترین روش تغذیه نوزادان میباشد. خودکارآمدی شیردهی، پیشگوییکنندهای قوی برای شروع شیردهی و مدتزمان آن است. مطالعه حاضر، با هدف بررسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنیبر مدل اعتقاد بهداشتی بر میزان خودکارآمدی شیردهی در مادران انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه یک کارآزمایی بالینی تصادفیشده شاهددار است که بر روی 120 زن باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی شهر قزوین انجامشده است. نمونهها با استفاده از تخصیص تصادفی بلوکی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. گروه مداخله از هفته 36 به بعد، 4 جلسه آموزشی شیردهی، مبتنی بر سازههای مدل بصورت مجازی دریافتکردند. گروه کنترل مراقبتهای روتین دوران بارداری را دریافتکردند. پرسشنامه خودکارآمدی شیردهی و مدل اعتقاد بهداشتی، قبل از زایمان و 1، 4 و 6 هفته پساز آن تکمیل شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار spss26 انجام شد. سطح معنیداری کلیه آزمون ها 0.05 در نظرگرفته شد. یافته ها: با توجه به نتایج، قبل از مداخله تفاوت آماری معناداری در میانگین نمرات در دوگروه آزمون و کنترل مشاهده نشده است. اما بعداز انجام مداخله تفاوت آماری معنیداری در میانگین دو گروه ازنظر سازههای مدل اعتقاد بهداشتی مشاهده شد(05/0> p ). نتیجه گیری: براساس نتایج مطالعه، مداخله آموزشی براساس مدل اعتقاد بهداشتی میتواند، میزان خودکارآمدی شیردهی مادران را بهبود ببخشد. لذا مراقبین بهداشتی میتوانند، از آن به عنوان روش آموزشی قابل اعتماد و در دسترس استفاده نمایند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مدل اعتقاد بهداشتی، خودکارآمدی شیردهی، شیردهی انحصاری، زنان شیرده |
|
عنوان انگلیسی |
The effect of an educational intervention based on the health belief model on the level of breastfeeding self-efficacy in mothers referring to Qazvin health centers: a randomized clinical trial study |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: The increasing of early discontinuation of exclusive breastfeeding in Iran has been observed in recent years One of the best teaching methods about health challenges is the health belief model. The primary objective of this study was to determine the impact of an educational intervention grounded in the health belief model on maternal breastfeeding self-efficacy. Methods: This research constitutes a randomized controlled clinical trial involving 120 pregnant women who sought care at Qazvin health centers. Through the random allocation method of 4 blocks, the participants were assigned to either the intervention group or the control group. Commencing from the 36th week of pregnancy, the intervention group underwent 4 virtual breastfeeding training sessions, structured around the principles of the health belief model. Meanwhile, the control group received standard prenatal care. Before delivery and at 1, 4, and 6 weeks postpartum, participants completed the breastfeeding self-efficacy questionnaire and health belief model assessments. Data analysis was carried out utilizing SPSS26 software. Results: A statistically significant difference was noted in the mean values between the two cohorts about the components of the health belief model (p<0.05). The mean self-efficacy ratings during the initial week post-intervention were 52.23±4.65 in the control group and 55.8±4.09 in the experimental group, which was statistically significant (p<0.001). Conclusion: Educational intervention utilizing the health belief model has demonstrated the potential to enhance the level of breastfeeding self-efficacy among mothers. Consequently, healthcare professionals can consider employing this approach as a dependable and easily accessible educational tool. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Health Belief Model, Self-Efficacy, Exclusive Breastfeeding, Breast Milk |
|
نویسندگان مقاله |
فاطمه محمدی | fatemeh mohammmadi Student Research Committee, Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
مهدی رنجبران | mahdi ranjbaran Metabolic Diseases Research Center, Research Institute for Prevention of Non-Communicable Diseases, Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran مرکز تحقیقات بیماری های متابولیک، پژوهشکده پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر، دانشگاه علوم پزشکی قزوین ، قزوین ، ایران
حامد بیکدلی | hamed bikdeli Student Research Committee, Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
زینت جورابچی | zinat jourabchi Metabolic Diseases Research Center, Research Institute for Prevention of Non-Communicable Diseases, Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، پژوهشکده پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر، دانشگاه علوم پزشکی قزوین ، قزوین ، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1986-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
آموزش در پرستاری و مامایی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|