علمی پژوهان، جلد ۲۲، شماره ۳، صفحات ۱۸۱-۱۹۰

عنوان فارسی بررسی مهارتهای اجتماعی کودکان ۱۲-۷ سال بر اساس رتبه تولد و تحصیلات والدین
چکیده فارسی مقاله مقدمه: توانایی تعامل موفقیت آمیز با همسالان و بزرگسالان یکی از مهمترین جنبه های رشد کودک می باشد. نارسایی­ در کسب مهارتهای اجتماعی  بر رشد شخصیت کودک و سازش وی با محیط تاثیر منفی دارد.  پژوهش حاضر به منظور بررسی مهارت های اجتماعی  در کودکان 7-12 سال براساس رتبه تولد و تحصیلات والدین  درمراجعه کنندگان به درمانگاه طالقانی شهرگرگان در سال 1401 انجام شده است.
مواد و روشها: این مطالعه مقطعی با رویکرد توصیفی-تحلیلی بر روی 301 کودک 12-7 سال درحال تحصیل در شهر گرگان در سال 1401 به صورت در دسترس انجام شد. پرسشنامه مقیاس سنجش مهارت های اجتماعی (SSRS) ابزار مورد استفاده بود. داده­ها در نرم افزار spss23 با آزمون های آماری یو من ویتنی، کروسکال والیس و آزمون همبستگی اسپیرمن در سطح معناداری 05/0 تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد که جرأت ورزی و مسئولیت پذیری فرزندان اول به طور معناداری بیشتر است(P=0/001). مهارت همکاری(p=0/02) و خودکنترل (p=0/002) در کودکان دختر به طور معناداری بیشتر از کودکان پسر بود. خرده مقیاس مشکلات رفتاری درکودکان با سطح تحصیلات والدین ارتباط معناداری آماری نشان داد(p=0/001).
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که رتبه تولد کودکان ارتباط معناداری با مهارت های جرأت ورزی و مسئولیت پذیری کودکان دارد و سطح تحصیلات والدین نقش معناداری در مهارت مشکلات رفتاری کودکان نشان داد.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مهارت اجتماعی، کودک، مدرسه

عنوان انگلیسی Investigating the social skills of children aged 7-12 years based on birth rank and parents' education
چکیده انگلیسی مقاله Abstract
Introduction: The ability to successfully interact with peers and adults is one of the most important aspects of a child's development. Failure to acquire social skills has a negative effect on the development of the child's personality and his adaptation to the environment. The present study was conducted to investigate the social skills of 7-12 year old children based on birth rank and parents' education in those who visited Taleghani Clinic in Shahrgorgan in 1401.
Methods: Social skills in children aged 7-12 years studying in Gorgan primary schools in 1401 were measured using the Social Skills Rating Scale (SSRS) questionnaire, and the obtained data were stored in SPSS 18 software. Statistical analysis was done to compare the averages with t-test and ANOVA.
Findings: The results of this study showed that gender, birth rank, mother's educational level, father's educational level, mother's occupation, father's occupation, living with parents, number of children, mother's education, and father's education had a significant effect on social skills and problem behaviors, but ethnicity did not have a significant effect.
Conclusion: Various demographic factors are effective on children's social skills and by being aware of them; the necessary interventions can be conducted just in time.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله social skill, child, school

نویسندگان مقاله سیما خان محمدی | Sima Khanmohammadi
Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran
دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران.

امیر مقصودلونژاد | Amir Maghsoudloonejad
Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran
دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران.

فیروزه درخشان پور | Firoozeh Derakhshanpour
Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran
دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران.


نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1161-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی و روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات