علمی پژوهان، جلد 22، شماره 3، صفحات 191-201

عنوان فارسی تدوین برنامه تنظیم هیجان خانواده محور و بررسی اثر بخشی آن بر سازگاری اجتماعی، عاطفی و تحصیلی نوجوانان تیزهوش در معرض آسیب مشکلات هیجانی و رفتاری
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: نوجوانان تیزهوش به طور مشخص در معرض آسیب مشکلات هیجانی و رفتاری قرار دارند هدف از پژوهش حاضر، تدوین برنامه تنظیم هیجان خانواده محور و بررسی اثر بخشی آن بر سازگاری اجتماعی، عاطفی و تحصیلی نوجوانان تیزهوش بود.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون و گروه کنترل و یک مرحله پیگیری(3 ماه) بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی نوجوانان تیزهوش مشغول به تحصیل متوسطه دوم در سال 1402-1403 در استان کردستان شهرستان مریوان بود. تعداد 30 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس، به عنوان گروه نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش(15) و کنترل(15) گمارده شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه سازگاری دانش­آموزان، تست هوش تهران استنفورد- بینه، سیاهه رفتاری آخنباخ بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون‌ تحلیل کوواریانس چند متغیره  در نرمافزار SPSS نسخهی 28 استفاده شد. یافته‌ها: یافتههای پژوهش نشان داد که برنامه تنظیم هیجان خانواده محور بر سازگاری اجتماعی، عاطفی و تحصیلی نوجوانان تیزهوش در معرض آسیب مشکلات هیجانی و رفتاری اثر بخش بود(05/0p<). نتیجه‌گیری: با توجه به اثر بخشی برنامه تنظیم هیجان خانواده محور بر سازگاری نوجوانان تیزهوش در معرض مشکلات هیجانی و رفتاری پیشنهاد می‌شود متخصصان، درمانگران و معلمان از برنامه تنظیم هیجان خانواده محور با هدف افزایش سازگاری نوجوانان تیزهوش در معرض مشکلات هیجانی و رفتاری استفاده نمایند.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله برنامه تنظیم هیجان، سازگاری، تیزهوشان، مشکلات هیجانی و رفتاری

عنوان انگلیسی Development of a Family-Centered Emotion Regulation Program and Evaluation of Its Effectiveness on the Social, Emotional, and Academic Adjustment of Gifted Adolescents at Risk of Emotional and Behavioral Problems
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Gifted adolescents are particularly vulnerable to emotional and behavioral problems. The aim of this study was to develop a family-centered emotion regulation program and to evaluate its effectiveness on the social, emotional, and academic adjustment of gifted adolescents Materials and Methods: This quasi-experimental study utilized a pre-test, post-test control group design with a three-month follow-up phase. The study population comprised all gifted adolescents attending secondary school in Marivan, Kurdistan Province, during the 2023-2024 academic year. A total of 30 participants were selected using convenience sampling and randomly assigned to either the experimental group (n=15) or the control group (n=15). Research instruments included the Student Adjustment Questionnaire, the Tehran-Stanford-Binet Intelligence Scale, and the Achenbach Youth Self-Report. Data analysis was conducted using multivariate covariance analysis (MANCOVA) in SPSS version 28. Results: The findings indicated that the family-centered emotion regulation program significantly improved social, emotional, and academic adjustment in gifted adolescents at risk of emotional and behavioral problems (p<0.05). Conclusion: Given the effectiveness of the family-centered emotion regulation program on the adjustment of gifted adolescents at risk of emotional and behavioral problems, it is recommended that specialists, therapists, and educators implement this program to enhance the adjustment of gifted adolescents facing such challenge
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Emotion regulation program, Adjustment, Gifted, Emotional and behavioral problems

نویسندگان مقاله Soroush Ranjbar - University of Tehran

Gholam Ali Afrooz - University of Tehran

Sogand Ghasemzadeh - University of Tehran

Bagher Ghobari Bonab: - University of Tehran


نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1293-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی و روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات