علمی پژوهان، جلد ۲۲، شماره ۳، صفحات ۲۱۴-۲۲۴

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی بازی‌ درمانی شناختی و آموزش حافظه کاری رایانه محور بر توجه کودکان دارای اختلال نقص توجه – بیش فعالی شهر فارسان
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی بازی‌ درمانی شناختی و آموزش حافظه کاری رایانه محور بر توجه کودکان دارای اختلال نقص توجه - بیش فعالی شهر فارسان در سال ۱۴۰۰ انجام شد. روش تحقیق از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون- پیگیری همراه با گروه گواه بود. جامعه آماری کلیه دانش آموزان 7 تا 12 ساله دارای اختلال نقص توجه - بیش فعالی شهر فارسان بودند که 30 کودک مبتلا به اختلال نقص‌توجه- بیش‌فعالی با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند، از مراجعان مرکز مشاوره صبح امید شهر فارسان پس از تشخیص روانپزشک و پس از اجرای پرسشنامه علایم مرضی کودکان انتخاب شدند که با استفاده از آزمون عملکرد پیوسته توجه پایدار مورد سنجش قرار گرفتند. از نرم‌افزار آموزش حافظه کاری و پروتکل بازی درمانی کوتاه مدت ساختاری برای کودکان مبتلا به نقص توجه - بیش فعالی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس با طرح آمیخته و آزمون تعقیبی بونفرنی استفاده شد. نتایج نشان داد که بازی درمانی شناختی و آموزش رایانه محور حافظه کاری بر توجه کودکان با اختلال نقص توجه - بیش فعالی شهرستان فارسان تأثیر گذاشته است (p<0.01, F=6.132, Eta=0.321) ولی اثربخشی بازی درمانی شناختی و آموزش رایانه محور حافظه کاری تفاوت نداشته اند و اثر دوره‌ی بازی درمانی و آموزش رایانه محور حافظه کاری همچنان ماندگار است. بنابراین از هر دو مداخله می توان برای کاهش تکانشگری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه - بیش فعالی استفاده نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازی‌ درمانی شناختی، آموزش حافظه کاری رایانه محور، توجه، اختلال نقص توجه - بیش فعالی

عنوان انگلیسی Comparison of the effectiveness of cognitive play therapy and computer-based working memory training on attention of children with attention deficit hyperactivity disorder in Farsan city
چکیده انگلیسی مقاله The present study was conducted with the aim of comparing the effectiveness of cognitive play therapy and computer-based working memory training on the attention of children with attention deficit hyperactivity disorder in Farsan city. The research method was semi-experimental with a pre-test-post-test-follow-up design with a control group. The statistical population consisted of all students aged 7 to 12 years with attention deficit/hyperactivity disorder (180 people), of which 30 children with mixed attention deficit hyperactivity disorder were selected from the clients of Sobh Omid Counseling Center in Farsan after being diagnosed by a psychiatrist and after the implementation of the questionnaire, the children's disease symptoms have been selected. Sustained attention and impulsivity were measured using the continuous performance test. Working memory training software and structured short-term play therapy protocol were used for children with attention deficit/hyperactivity disorder. Analysis of variance with mixed design and Bonferroni post hoc test were used to analyze the data. The results showed that cognitive play therapy and computer-based working memory training have affected the attention of children with attention deficit/hyperactivity disorder in Farsan city (p<0.01, F=6.132, Eta=0.321), but the effectiveness of cognitive play therapy and computer-based working memory training did not differ, and the effect of the course of game therapy and computer training of working memory is still permanent. Therefore, both interventions can be used to improve attention in children with attention deficit/hyperactivity disorder.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cognitive play therapy, Computer-based working memory training, Attention, Attention deficit hyperactivity disorder.

نویسندگان مقاله کامران حیدری فارسانی | kamran Heidary Farsany
Islamic Azad University, Shahrekord, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد

رضا احمدی | Reza Ahmady
Islamic Azad University, Shahrekord, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد

طیبه شریفی | tayebeh Sharifi
Islamic Azad University, Shahrekord, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد


نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1260-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی و روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات