|
ارگونومی، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۱-۱۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تعیین سهم جهت گیری هدف، حمایت سازمانی ادراک شده و پنج عامل بزرگ شخصیت در پیش بینی اشتیاق شغلی معلمان زن شهرستان شهرکرد |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: اشتیاق شغلی حالتی پایدار و مثبت ذهنی است که مرتبط با کار است و نقطه مقابله فرسودگی شغلی است. پژوهش حاضر با هدف تعیین سهم جهت گیری هدف، حمایت سازمانی ادراک شده و پنج عامل بزرگ شخصیت در پیش بینی اشتیاق شغلی انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل معلمان زن در شهرستان شهرکرد بود که در سال تحصیلی 94-1393 در دوره متوسطه مشغول به تدریس بودند. حجم نمونه با توجه به جدول مورگان 230 نفر برآورد گردید که از طریق نمونه گیری خوشهای انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامههای جهت گیری هدف وندول، حمایت سازمانی ادراک شده ایزنبرگر و همکاران، پنج عامل شخصیت مک کری و کاستا و اشتیاق شغلی شوفلی و بکر استفاده شد. یافتهها: جهت تحلیل دادهها از رگرسیون به روش گام به گام استفاده شد. رگرسیون انجام شده در پنج گام نشان داد که دو مؤلفه جهت گیری هدف (جهت گیری هدف برای تأیید عملکرد و جهت گیری هدف برای رسیدن به هدف)، دو مؤلفه شخصیت (باز بودن به تجربه و روان رنجوری) و حمایت سازمانی ادراک شده سهم معناداری در پیش بینی اشتیاق شغلی دارند. نتیجه گیری: پژوهش حاضر نشان داد مؤلفههای متفاوت شخصیتی، جهت گیری هدف و نیز حمایت سازمانی ادراک شده میتوانند اشتیاق شغلی را پیش بینی کنند. این یافتهها مورد بحث قرار گرفتند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Investigation of the Contribution of Goal Orientation, Percieved Organizational Support and Big Five Personality Traits in Predicting Work Engagement of Female Teachers in Shahrekord, Iran |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: work engagement is a stable and positive state of mind associated with work, which protects against job burnout. This study was conducted to determine the contribution of goal orientation, perceived organizational support and Big Five personality traits in predicting job motivation of female teachers in Shahrekord, Iran. Methods: The design of the study was correlational-survey. The sample included 230 female teachers in Shahrekord, teaching in high school during 2013-2014. The sample of the study was selected by cluster sampling. To collect data, goal-orientation, perceived organizational support, five factor inventory and job work engagement were administered to the participants. Results: Correlation and step regression analyses were utilized to analyze the data. Findings of the study showed that there was a significant relationship among goal-orientation, perceived organizational support, Big Five personality traits and work engagement (P < 0.01). Furthermore, multiple regression analysis revealed that linear combination of goal orientation, perceived organizational support and Big Five personality traits could predict work engagement of teachers )P≤0.01). Conclusions: the present study indicated that different components of personality, goal-orientation and perceived organizational support can create work engagement. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مهرداد حاجی حسنی | mehrdad hajihasani assistant professor, department of counseling, university of shahrekord, shahrekord, iran استادیار، گروه مشاوره، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهرکرد (Shahr kord university)
منیژه کاوه | manizhe kave assistant professor, department of counseling, university of shahrekord, shahrekord, iran استادیار، گروه مشاوره، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهرکرد (Shahr kord university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journal.iehfs.ir/browse.php?a_code=A-10-429-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/300/article-300-331753.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|