ارگونومی، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ارتباط فرهنگ سازمانی و عملکرد شغلی کارکنان در مراکز بهداشت (بر اساس مدل دنیسون)
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: مراکز بهداشتی- درمانی بهعنوان اولین سطح ارائه مراقبت سلامت به مردم میباشند و عملکرد کارکنان این مراکز برای دستیابی به اهداف نظام سلامت حائز اهمیت است. از آنجا که یکی از عوامل تاثیرگذار بر عملکرد شغلی کارکنان، فرهنگ سازمانی می‌باشد، لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط بین فرهنگ سازمانی و عملکرد شغلی کارکنان انجام شد.

روش ­کار: مطالعه حاضر به روش توصیفی-تحلیلی و مقطعی، بر روی 210 نفر از کارکنان یکی از مراکز بهداشت استان کرمانشاه به روش سرشماری در طی سال‌های 1401-1400 انجام شد. جهت جمع‌‌آوری اطلاعات از پرسشنامه‌های استاندارد استفاده گردید که شامل پرسشنامه استاندارد فرهنگ سازمانی دنیسون و پرسشنامه ارزیابی عملکرد شغلی کارکنان بود. اطلاعات جمع‌‌آوری شده وارد نرم‌افزار SPSS-25 شد و با آزمون‌‌های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سطح معنی‌داری کمتر از (0.05p<) در نظر گرفته شد.

یافته‌ها: نتایج نشان داد ابعاد فرهنگ سازمانی با ابعاد عملکرد شغلی کارکنان رابطه مستقیم و معناداری دارد (0.05p<). همچنین سن و سابقه کار با عملکرد شغلی کارکنان در دو بُعد «کیفیت کار و ابتکار عمل» رابطه معکوس دارد. از سوی دیگر، جنسیت کارکنان با تمامی ابعاد «رهبری سازمانی» و وضعیت تأهل با بُعد «ابتکارعمل» رابطه معناداری دارند (0.05p<).

نتیجه‌گیری: فرهنگ سازمانی با ابعاد عملکرد شغلی کارکنان رابطه مستقیم و معناداری دارد، بنابراین، می‌توان با ارتقا فرهنگ سازمانی، شاهد تغییرات مؤثر و پایدار در عملکرد شغلی کارکنان باشیم. همچنین، برخی از متغیرهای دموگرافیک با سطح عملکرد شغلی کارکنان در ارتباط است که مدیران سازمان در هنگام استخدام باید به این متغیرها توجه نمایند.

 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فرهنگ سازمانی، عملکرد شغلی، مراکز بهداشتی

عنوان انگلیسی The relationship between Organizational Culture with Employees Job Performance in Health Centers (Based on Denison Model)
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Health centers are the first level to provide care and the role of job performance in these centers is important to achieve the goals of the health systems. One of the factors which effects on job performance is organizational culture. Therefore, the present study aimed of determining the relationship between organizational culture and employee job performance.

Methods: This cross-sectional study (descriptive-analytical) was conducted on 210 employees in one of the health centers of Kermanshah province using the census method in the years 1400-1401. Standard questionnaires were used to collect information, including the Denison Standard Organizational Culture Questionnaire and the Employee Job Performance Evaluation Questionnaire. The collected information was entered into SPSS-25 software and analyzed with statistical tests. A significance level of less than 0.05 was considered.

Results: There is a direct and significant relationship between the dimensions of organizational culture and the employee job performance (p<0.05). Age and work experience had an inverse relationship with the dimensions of employee job performance (quality of work and initiative). Gender had a significant relationship with the organizational leadership dimension and marital status had a significant relationship with initiative (p<0.05).

Conclusion: Organizational culture has a direct and significant relationship with the dimensions of employee job performance, therefore, by improving organizational culture, we can witness effective and sustainable changes in the job performance. Also, some demographic variables are also related to the level of employee job performance, and organization managers should pay attention to these variables when hiring.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Organizational culture, Job performance, Community Health centers

نویسندگان مقاله کامیار رستم‌آبادی | Kamyar Rostamabadi
MPH Student, Department of Health Management and Economics, school of Public Health, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
دانشجوی دوره MPH ،گروه مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران

یداله حمیدی | Yadollah Hamidi
Department of Health Management and Economics, Research Center for Health Sciences, School of Public Health, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
گروه مدیریت و اقتصاد بهداشت، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی ،دانشکده بهداشت ، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.

محمد بابامیری | Mohammad Babamiri
Department of Ergonomics, Social Determinants of Health Research Center, School of Public Health, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
گروه ارگونومی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت ،دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.

لیلی تاپاک | Leili Tapak
Department of Biostatistics, Modeling of non-communicable diseases research center, School of Public Health, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
گروه آمار زیستی، مرکز تحقیقات مدلسازی بیماریهای غیر واگیر، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.

زهرا طوسی | Zahra Toosi
Department of Health Management and Economics, Research Center for Health Sciences, School of Public Health, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
گروه مدیریت و اقتصاد بهداشت، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی ،دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایرانRCID: 0000-0003-0786-1551


نشانی اینترنتی http://journal.iehfs.ir/browse.php?a_code=A-10-256-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روان‌‎شناسی صنعتی-سازمانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات