ارگونومی، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی عوامل مؤثر در جانمایی نمایشگر مرکزی خودرو با رویکرد کاهش انعکاس هنگام رانندگی در شب
چکیده فارسی مقاله

مقدمه: امروزه استفاده از نمایشگرهای دیجیتال داخل خودرو، فراوانی بالایی پیدا کرده است. از این رو بحث انعکاس صفحه نمایشگر به صورت تصویر مجازی روی شیشه‌های جانبی خودرو هنگام شب، از مباحث بحث‌برانگیز در طراحی موقعیت ارگونومی نمایشگر می‌باشد. با توجه به اهمیت بالای وظایف بصری، لازم است در فرایند طراحی خودرو ملاحظات ارگونومی، جهت طراحی موقعیت بهینه نمایشگر صورت پذیرد.
 

روش کار: در پژوهش حاضر با شناسایی عوامل مؤثر در جانمایی نمایشگر مرکزی در داخل خودرو، و تعیین بازه مقداری برای آن‌ها، با استفاده از روش آماری طراحی آزمایش به روش طراحی عاملی کامل، 243 حالت از ترکیب عوامل شناسایی‌شده با استفاده از نرم‌افزار MINITAB نسخه 18، حاصل شد و با اجرای تمامی حالت‌های استخراج شده، میزان انعکاس ناشی از نمایشگر مرکزی روی شیشه‌های جانبی، مورد تحلیل آماری واریانسی (ANOVA) قرار گرفت.
 

یافته‌ها: عوامل مؤثر به لحاظ آماری (شامل بر هم کنش آن‌ها)، بر روی خروجی میزان انعکاس تصویر مجازی روی ناحیه حساس دید و مجموع انعکاس روی شیشه سمت راست و چپ راننده شناسایی‌شده و با ارائه مدل رگرسیون خطی میزان و نحوه اثرگذاری عوامل روی خروجی‌های بیان شده مورد تحلیل قرار گرفت.
 

نتیجه‌گیری: حین فرایند طراحی داخلی خودرو و به هنگام جانمایی نمایشگر، می‌توان عوامل شناسایی‌شده در این پژوهش را به عنوان ابزاری کنترلی جهت کاهش و یا از بین بردن نگرانی میزان انعکاس نمایشگر را روی شیشه‌های جانبی به کار گرفت تا از بروز مشکلات ارگونومی دید راننده به هنگام رانندگی در شب، ممانعت به عمل آید.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله طراحی ارگونومی، نمایشگر مرکزی، رانندگی در شب، انعکاس، طراحی آزمایش

عنوان انگلیسی Investigating the effective factors in the positioning of the vehicle’s multimedia with the approach of mitigating the reflection while nighttime driving
چکیده انگلیسی مقاله

Introduction: Nowadays, using digital displays in vehicles has become very common. Therefore, the reflection display screen issue as a virtual image on the vehicle's side windows at night is a controversial item in ergonomics position of designed display. Given the high importance of visual tasks, it is necessary to take ergonomics considerations into account during vehicle design process to achieve an optimal display position.
 

Methods: In current study, by identifying the factors affecting the placement of the central display inside the vehicle, and assigning level values for them, using the design of experiment statistical method with the full factorial way, the 243 runs were obtained from the combination of the identified factors using MINITAB version 18 software, and by implementing all the extracted runs, the amount of reflection from the central display on the side windows was subjected to statistical analysis of variance (ANOVA).
 

Results: significantly effective factors (including their interaction) on the response of the reflection of the virtual image on the critical vision zone and the total reflection on the driver's right and left side windows were identified, and the amount/direction of the factors' effect on the responses were analyzed by providing a linear regression model.
 

Conclusion: During the interior design process of the vehicle and when display packaging, the factors identified in this study can be used as a control tool to reduce or eliminate the concern of the amount of display reflection on the side windows in order to prevent driver's ergonomics problems while nighttime driving.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Ergonomics design, Multimedia, Nighttime driving, Reflection, Design of experiment (DOE)

نویسندگان مقاله میلاد کریمی | Milad Karimi
Department of research & development of Iran Khodro Expert of Ergonomics & Packaging Unit, Tehran, Iran
مرکز تحقیقات شرکت ایرانخودرو کارشناس بخش پکیجینگ ارگونومی، تهران، ایران

مهدی گنجی | Mahdi Ganji
Department of research & development of Iran Khodro Expert of Ergonomics & Packaging Unit, Tehran, Iran
مرکز تحقیقات شرکت ایرانخودرو کارشناس بخش پکیجینگ ارگونومی، تهران، ایران

بهنوش بهاری | Behnoush Bahari
Department of research & development of Iran Khodro Expert of Ergonomics & Packaging Unit, Tehran, Iran
مرکز تحقیقات شرکت ایرانخودرو کارشناس بخش پکیجینگ ارگونومی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://journal.iehfs.ir/browse.php?a_code=A-10-887-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده ارگونومی در طراحی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات