ارگونومی، جلد 13، شماره 2، صفحات 0-0

عنوان فارسی طراحی و روان‌سنجی پرسشنامه "آگاهی کودکان از ارگونومی ستون فقرات"
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: اختلالات اسکلتی-عضلانی، از جمله کمردرد، در کودکان دانش‌آموز رو به افزایش است. وضعیت‌های نامناسب بدنی و حمل نادرست کوله پشتی مدرسه از عوامل مؤثر در بروز این مشکلات هستند. با این حال، ابزار استاندارد و جامعی برای سنجش دانش ارگونومی کودکان در زمینه مراقبت از ستون فقرات وجود ندارد.
روش‌ کار: این مطالعه‌ی روش‌شناسی در سال 1402 و در مدارس دولتی منتخب شهر تهران انجام شد. از یک فرایند 7 مرحله‌ای برای طراحی ابزار استفاده شد. پس از طراحی نسخه اولیه پرسشنامه و بررسی روایی صوری، روایی محتوای پرسشنامه با شاخص‌های CVI و CVR توسط ۱۰ متخصص و پایایی ابزار از طریق روش بازآزمایی با مشارکت 15 دانش آموز و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ توسط 180 دانش آموز ارزیابی شد.
یافته ‌ها: نسخه نهایی پرسشنامه آگاهی کودکان از ارگونومی ستون فقرات KidSEA) (Kids Spine Ergonomics Awareness:، با ۱۳ سؤال در سه بُعد "آناتومی ستون فقرات"، "پوسچر صحیح"، و "ارگونومی حمل وسایل" طراحی شد. CVI و CVR برای هر سوال به ترتیب بیش از 79/0 و 62/0 به دست آمد و در نتیجه تمام سوالات تایید شدند. ضریب توافق کاپا برای هر سوال بیش از 41/0 و آلفای کرونباخ 74/0 محاسبه شد، که نشان‌دهنده‌ی پایایی قابل توجه و مطلوب ابزار است.
نتیجه‌ گیری: پرسشنامه KidSEA، ابزاری معتبر و پایا برای سنجش دانش ارگونومی مراقبت از ستون فقرات در کودکان بوده و می‌تواند در سنجش سطح سواد سلامت ستون فقرات، طراحی مداخلات و برنامه‌ریزی آموزشی مناسب برای گروه سنی مورد مطالعه استفاده شود. بررسی اعتبار ابزار برای سایر گرو‌های سنی از طریق انجام مطالعات بعدی مورد پیشنهاد است.

 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارگونومی، ستون فقرات، کودک، پرسشنامه، روایی، پایایی

عنوان انگلیسی Design and Psychometric Evaluation of the “Kids Spine Ergonomics Awareness” (KidSEA) Questionnaire
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Musculoskeletal disorders, including back pain, are increasingly prevalent among school-aged children. Poor postural habits and improper backpack carriage are significant contributing factors. However, there is currently no comprehensive and standardized tool available to assess children’s knowledge of ergonomics related to spinal health.
Methods: This methodological study involved the development of a questionnaire through a seven-step process. Following the creation of the preliminary version and assessment of face validity, content validity was evaluated using the Content Validity Index (CVI) and Content Validity Ratio (CVR) by ten experts. The reliability of the instrument was assessed via test-retest procedure with 15 students and internal consistency using Cronbach’s alpha coefficient with a sample of 180 students.
Results: The final version of the questionnaire entitled Kids Spine Ergonomics Awareness (KidSEA) comprised 13 items across three domains: "Spinal Anatomy," "Correct Posture," and "Ergonomics of Carrying School Supplies." The CVI and CVR for each item exceeded 0.79 and 0.62, respectively, indicating all items were validated. The Cohen’s kappa coefficient for individual items was above 0.41, and the overall Cronbach’s alpha was 0.74, demonstrating acceptable levels of reliability and internal consistency.
Conclusion: The KidSEA questionnaire is a valid and reliable instrument for assessing knowledge of ergonomic principles related to spinal health in children. It can be utilized to evaluate health literacy concerning spinal care, to design targeted interventions, and to inform educational programs for the studied age group. Further studies are recommended to establish the validity of the instrument across different age groups.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Ergonomics, Spine, Child, Questionnaire, Validity, Reliability

نویسندگان مقاله Zahra Jahani - Department of Ergonomics, School of Public Health and Safety, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran

Mahshid Namdari - Department of Epidemiology, School of Public Health and Safety, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran

Nastaran Keshavarz - Department of Public Health, School of Public Health and Safety, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran

mahnaz Saremi - Department of Ergonomics, School of Public Health and Safety, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran


نشانی اینترنتی http://journal.iehfs.ir/browse.php?a_code=A-10-233-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سایر موارد
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات