|
ارگونومی، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی روابط بین نشخوار فکری مرتبط با کار، تعارض کار-خانواده و غنیسازی کار-خانواده |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: تعامل میان نقشهای کاری و خانوادگی میتواند به پیامدهای متفاوتی از جمله تعارض یا غنیسازی کار-خانواده منجر شود. نحوهی مدیریت مرزهای بین این دو حوزه نقش مهمی در تعیین کیفیت این تعامل ایفا میکند و نشخوارهای فکری کاری یکی از نمودهای رایج ادغام نقشها هستند. پژوهش حاضر به بررسی رابطه میان نشخوارهای فکری کاری با تعارض و غنیسازی کار-خانواده میپردازد. روش کار: این مطالعه مقطعی،330 نفر از کارکنان یک سازمان صنعتی در اصفهان به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامههای تعارض کار-خانواده، غنیسازی کار-خانواده، نشخوارهای فکری مرتبط با کار، تأمل کاری مثبت و منفی، مقیاس تحریک و خرده مقیاسهای تعهد افراطی و ناتوانی در بازیابی را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از تحلیل رگرسیون گامبهگام تحلیل شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که از بین نه نوع نشخوار فکری مرتبط با کار، بهترتیب تحریک شناختی (001/0>p)، نشخوار عاطفی کاری (001/0>p ) و تأمل کاری منفی (001/0>p)، تعارض کار-خانواده را پیشبینی و در مجموع 56% واریانس تعارض کار-خانواده را تبیین کردند. تفکر مبتنی بر حل مسئله (001/0>p)، تأملکاری مثبت (001/0>p) و تأملکاری منفی (003/0>p)، نیز غنیسازی کار-خانواده را پیشبینی و در مجموع 12% واریانس غنیسازی کار-خانواده را تبیین کردند. نتیجهگیری: نشخوارهای فکری لزوماً اثر منفی بر روابط کار–خانواده نداشته و میتوانند بسته به ماهیتشان، پیامدهای متفاوتی ایجاد کنند. برخی از نشخوارهای فکری، ممکن است به انتقال تجربیات سودمند کاری به حوزه خانواده کمک کنند. این نتایج بر اهمیت بررسی پیامدهای انواع خاصی از ادغام کار در خانه بهجای تمایل کلی برای رد هرگونه ادغام، تأکید می کند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ادغام کار - خانواده، تعارض کار-خانواده، غنیسازی کار -خانواده، نشخوارهای فکری مرتبط با کار |
|
عنوان انگلیسی |
investigation the Relationships Between Work-Related Rumination, Work-Family Conflict, and Work-Family Enrichment |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Purpose: The interaction between work and family roles can lead to various outcomes, such as work-family conflict or enrichment. The way individuals manage the boundaries between these two domains plays an essential role in shaping the quality of this interaction, with work-related rumination being a common manifestation of role integration. This study explores the relationship between work-related rumination and both work-family conflict and enrichment. Method: This cross-sectional study included 330 employees from an industrial organization in Isfahan, selected via convenience sampling. Participants completed questionnaires measuring work-family conflict, work-family enrichment, work-related rumination, positive and negative work reflection, Irritation scale, and subscales of excessive commitment and Work Obsession/Inability to Recover. Data were analyzed using stepwise regression analysis. Findings: Among the nine types of work-related rumination, cognitive Irritation (p < 0.001), affective rumination (p < 0.001), and negative reflection (p < 0.001) predicted work-family conflict and together explained 56% of its variance. Problem-solving pondering (p < 0.001), positive (p < 0.001), and negative work reflection (p = 0.003) predicted work-family enrichment and explained 12% of its variance. Conclusion: Work-related rumination does not necessarily have a negative impact on work–family relations and may lead to different outcomes depending on its nature. Certain types of rumination may facilitate the transfer of beneficial work experiences to the family domain. These results emphasize the importance of examining the consequences of specific forms of work-home integration rather than broadly rejecting any integration. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Work-family Integration, work-family conflict, work-family enrichment, work-related rumination |
|
نویسندگان مقاله |
سیمیندخت کلنی | simindokht kalani Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran گروه روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
ماندانا کاتبی | mandana katebi Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran گروه روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
فرزین امامیفر | farzin emamifar Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran گروه روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journal.iehfs.ir/browse.php?a_code=A-10-7510-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی صنعتی-سازمانی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|