ارگونومی، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی تأثیر مداخله ارگونومی بر فرسودگی شغلی و تاب‌آوری پرستاران
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: پرسنل شاغل در مراکز درمانی به دلیل ماهیت شغلی در معرض انواع آسیب‌های شغلی از جمله استرسورهای ارگونومیک قرار دارند، که می‌تواند بر سلامتی آنان تأثیر بگذارد و منجر به ایجاد فرسودگی شغلی شود پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مداخله ارگونومی بر فرسودگی شغلی و تاب آوری پرستاران شاغل انجام شد.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است که با حضور 70 پرستار شاغل در بیمارستان شهدای لردگان در سال‌های 1398- 1397 انجام شد. واحد‌های پژوهش به روش تصادفی سازی در سطح بلوکی به دو گروه مداخله و کنترل تخصیص یافتند. مداخله ارگونومی شامل چهار مرحله(آموزش، اصلاح کار، برنامه ورزشی منظم و نظارت، حمایت و پیگیری) برای گروه مداخله انجام شد.. ابزار گرد آوری داده‌ها پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه فرسودگی شغلی ماسلاش بود. میانگین نمرات قبل، بلافاصله بعد و سه ماه بعد از مداخله با استفاده از نرم‌افزار spss نسخه 23 و آزمون‌های تی مستقل، کای اسکوئر و آنالیز واریانس مشاهدات تکرار شده مقایسه شد.
یافته‌ها: میانگین نمره فرسودگی شغلی قبل از مداخله در دو گروه اختلاف معنی داری نداشت(05/0<p). در حالی که بعد از مداخله این اختلاف معنی دار شد و در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل فرسودگی شغلی کمتر و تاب‌آوری بیشتر شد(001/0>p).
نتیجه‌گیری: یافته‌های این پژوهش نشان داد که اجرای مداخله ارگونومی در پرستاران می‌تواند باعث افزایش تاب آوری و کاهش فرسودگی شغلی شود. با توجه به اثربخش بودن این مداخله توصیه می‌شود برنامه آموزش ارگونومی در برنامه‌های آوزشی پرستاران گنجانده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارگونومی، فرسودگی شغلی، تاب‌آوری، پرستار

عنوان انگلیسی Investigating the Effect of Ergonomic Intervention on Job Burnout and Resilience of Nurses
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Healthcare staff, due to the nature of their job, are exposed to various occupational hazards including ergonomic stressors, which can affect their health and lead to job burnout. The present study aimed to investigate the effect of ergonomic intervention on job burnout and resilience among employed nurses.
Materials and Methods: This semi-experimental study was conducted with 70 nurses employed at Shohada Lordegan Hospital during the years 2018–2019 (1397-1398). The study units were randomly assigned by block randomization into two groups: intervention and control. The ergonomic intervention consisted of four stages (education, work modification, a regular exercise program with supervision, support, and follow-up) applied to the intervention group. The control group received no intervention. Data were collected using a demographic questionnaire and the Maslach Burnout Inventory. The mean scores before, immediately after, and three months after the intervention were compared using SPSS version 23 with independent t-test, chi-square, and repeated measures ANOVA.
Results: There was no significant difference in the mean job burnout score between the two groups before the intervention (p > 0.05). However, after the intervention, this difference became significant, with the intervention group showing less job burnout and greater resilience compared to the control group (p < 0.001).
Conclusion: The findings of this study showed that implementing ergonomic intervention among nurses can reduce job burnout. Given the effectiveness of the intervention, it is recommended that ergonomic training programs be included in nursing educational curricula.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Ergonomics, Job burnout, Resilience, Nurse

نویسندگان مقاله رضا مسعودی | Reza Masoudi
گروه پرستاری داخلی - جراحی، دانشکدۀ پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران

زهرا سعیدی ابواسحاقی | Zahra Saeidi
گروه پرستاری داخلی - جراحی، دانشکدۀ پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران

شهلا ابوالحسنی | Shahla Abolhassani
گروه پرستاری داخلی - جراحی، دانشکدۀ پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

لیلی ربیعی | Leili Rabiei
گروه بهداشت عمومی، دانشکدۀ بهداشت و ایمنی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، شهید بهشتی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://journal.iehfs.ir/browse.php?a_code=A-10-7515-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اختلالات اسکلتی-عضلانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات