|
مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۲۵، شماره ۱، صفحات ۳۵-۴۳
|
|
|
عنوان فارسی |
ارتباط مدیریت دانش با انگیزش شغلی پرستاران مراکز آموزشی- درمانی شهر همدان در سال ۱۳۹۴ |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: پرستاران یکی از بزرگترین گروه های ارائه دهنده خدمات درمانی هستند که ارائه خدمات آنها مبتنی بر دانش پرستاری است. مدیریت دانش یکی از عوامل مؤثر در موفقیت سازمان ها و کسب مزایای رقابتی به شمار می آید و انگیزش از عوامل موثر در حفظ نیروی آموزش دیده در سازمان برای عملکرد مناسب است. هدف این مطالعه تعیین ارتباط مدیریت دانش با انگیزش پرستاران در مراکز آموزشی- درمانی است. روش کار: مطالعه ای توصیفی و تحلیلی با نمونه گیری تصادفی طبقه بندی نسبتی بر روی 265 پرستار مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهر همدان انجام گرفت. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های مدیریت دانش و انگیزش شغلی هرزبرگ استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و از طریق نرم افزار SPSS انجام شد. یافته ها: بیشتر پرستاران از نظر مدیریت دانش (4/60%) و انگیزش شغلی (5/87%) نمره ی متوسط به بالا داشتند. بین انگیزش شغلی و مدیریت دانش رابطه مثبت و معنیداری وجود داشت (05/0p<). تمام ابعاد انگیزش شغلی با ابعاد مدیریت دانش رابطه مثبت و معنی داری داشتند به جز ابعاد حقوق و دستمزد و امنیت شغلی با خلق دانش رابطه معنی داری را نشان ندادند (05/0>P). نتیجه گیری: با توجه به رابطه بین انگیزش شغلی و مدیریت دانش، مدیران پرستاری می توانند جهت استفاده از مزایای اهرمی شکل مدیریت دانش جهت ارائه مراقبت به بیماران و پیاده سازی مدیریت دانش در موقعیت های مختلف پرستاری عوامل انگیزشی را محیط های بالینی به کار گیرند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مدیریت دانش، انگیزش شغلی، بیمارستان و پرستار |
|
عنوان انگلیسی |
The Relationship between Knowledge Management and Job Motivation of Nurses in Educational Treatment Centers of Hamadan University of Medical Sciences, 2015 |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Nurses play an important role in the development of health care and treatment. Knowledge management is one of the factors in the success and competitive advantages of organization. This study aimed at determining the relationship between knowledge management and job motivation of nurses in educational treatment centers of Hamadan University of Medical Sciences, during year 2015. Methods: This descriptive cross-sectional study was conducted on 256 nurses in educational -treatment centers of Hamadan University of Medical Sciences, who were selected by stratified random sampling. Data were collected using the Nonaka and Takeuchi Knowledge Management and Herzberg's Motivation Questionnaire. Its reliability and validity were confirmed by previous studies. Data were analyzed using the SPSS (version 16) software, and to measure the relationship between variables, the Pearson correlation test was used. Results: Research results showed that most people in terms of knowledge management (60.4%) and motivation (87.5%) had an appropriate score. There was a significant positive correlation between job motivation and knowledge management and its dimensions, other than salary and knowledge creation, job security and creation of knowledge (P < 0.05). Conclusions: Due to the significant relationship between job motivation and knowledge management, nursing managers must implement knowledge management for employees and their motivation and consider internal and external motivation for implementation of knowledge management. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Knowledge management, Job Motivation, Hospital and Nurses |
|
نویسندگان مقاله |
زهرا مرضیه حسنیان | zahra marzieh hasanian hamedan همدان
عاطفه حیدری | atefeh heydari hamedan همدان
امیر صادقی | amir sadeghi hamedan همدان
عباس مقیم بیگی | abbas moghimbeighi hamedan همدان
|
|
نشانی اینترنتی |
http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-643-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/212/article-212-383186.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
پرستاری |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|