|
علمی پژوهان، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۳۶-۴۲
|
|
|
عنوان فارسی |
تعیین سهم هوش هیجانی و کمرویی در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ریاضی مقطع پیش دانشگاهی منطقه ۲ آموزش و پرورش استان تهران در سال ۱۳۹۵ |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: پیشرفت یا عملکرد تحصیلی مفهومی است که ابعاد گسترده ای دارد، که عوامل محیطی و درون فردی مهمی از جمله هوش هیجانی و کمرویی بر آن اثر می گذارند. این مطالعه با هدف پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی بر اساس هوش هیجانی و کمرویی در آنان انجام شد. روش کار: این مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی بود. با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای 120 نفر از دانش آموزان دختر و پسر مقطع پیش دانشگاهی منطقه 2 آموزش و پرورش استان تهران که در سال تحصیلی 1395- 1394 در رشته ریاضی مشغول به تحصیل بودند، انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه هوش هیجانی شوت و آزمون کمرویی بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل رگرسیون چندگانه توسط نرم افزار SPSS ویرایش 16 استفاده گردید. یافته ها: نتایج نشان داد، بین هوش هیجانی و کمرویی با متغیر پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان همبستگی معنادار وجود دارد (0/05p<). همچنین بین پیش بینی پیشرفت تحصیلی بر اساس کمرویی و هوش هیجانی و جنسیت تفاوت معنادار وجود دارد (0/05p<). یافته دیگر پژوهش نشان داد که از بین مؤلفه های هوش هیجانی تنها مؤلفه ی مدیریت هیجانهای خود با متغیر پیشرفت تحصیلی همبستگی مثبت و معنادار دارد اما چنین همبستگی در مورد سایر مؤلفه های هوش هیجانی و همچنین متغییر کمرویی مشاهده نشد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که بر اساس هوش هیجانی، می توان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را پیش بینی نمود .لذا توجه و تقویت هوش هیجانی در کنار سایر عوامل تأثیر گذار در پیشرفت تحصیلی می تواند باعث افزایش میزان عملکرد آنان شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
پیشرفت تحصیلی، هوش هیجانی، مؤلفه های هوش هیجانی، کمرویی |
|
عنوان انگلیسی |
Predicting academic achievement based on emotional intelligence and shyness among pre-university students in Tehran Region 2 Education in 2016 |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Study of effective factors on development or academic performance is rather complex because this concept has extensive dimensions which both environmental and individual factors affect it. Two important factors in student achievement are emotional intelligence and shyness. This study was aimed to predict student achievement of pre-university students based on their emotional intelligence and shyness in 2016. Methods: This cross-sectional study was conducted using the multi-stage cluster sampling, which 120 boys and girls pre-university students of Tehran's 2 region education in the academic year 2015-2016 who were studying in mathematics were selected. Research instruments were Schutte's emotional intelligence questionnaire and shyness test. To analyze data, regression analysis was used by using SPSS version 23. Results: The results showed that there was a significant correlation between emotional intelligence and shyness in students’ academic achievement. Also, girls' student achievement cannot be predicted on the basis of shyness, emotional intelligence and emotional intelligence components but this is so for boy's students. Other finding showed that among the components of emotional intelligence only manage your emotions has a positive and significant correlation with student achievement but this correlation was not observed for other components of emotional intelligence and shyness. Conclusion: The findings of the current study indicated that students’ academic achievement can be predicted based on emotional intelligence. Thus, strength of emotional intelligence accompanied with other effective factors in student achievement can enhance their performance. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
زهرا حسین مردی | zahra hossein mardi msc of general psychology, faculty of humanities, islamic azad university of mallard, mallard, iran کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملارد، ملارد، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی ملارد (Islamic azad university of malard)
علی اصغر اصغرنژاد فرید | ali asghar asgharnejad farid phd of clinical psychology, faculty of behavioral sciences and mental health psychiatric institute of tehran, tehran, iran دکترای روانشناسی بالینی، استادیار دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان، انستیتو روانپزشکی تهران، تهران، ایران
آتنا اصفهانی خالقی | atena esfahani khaleghi phd of general psychology, department of psychology, faculty of humanities, islamic azad university of mallard, mallard, iran دکترای روانشناسی عمومی، استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملارد، ملارد، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی ملارد (Islamic azad university of malard)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-233-2&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2494/article-2494-411378.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی و روانپزشکی |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|