|
مهندسی بهداشت حرفه ای، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تبیین ارتباط استرس روانی- اجتماعی با عملکرد شغلی در صنعت بانکداری: یک مدل تلفیقی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: مطالعه حاضر یک مدل تلفیقی که اثرات حیطه های مختلف استرس روانی- اجتماعی بر عملکرد شغلی را در بین کارکنان بانک مدل سازی می کند ارائه می کند. براساس این مدل، روابط علی بین متغیرها و اثرات مستقیم و غیر مستقیم عوامل ایجاد کننده استرس شغلی و حیطه های مختلف آن بر روی عملکرد شغلی در بین کارکنان بخش بانکی قابل بررسی می باشد. روش کار: مدل تلفیقی مطالعه حاضر براساس تلفیق مدل و تحقیقات پیشین ارائه شد. به منظور تست مدل ارائه شده، داده ها از بین کارکنان بخش بانکی گرد آوری شدند. ابزار مورد استفاده برای گردآوری داده های پرسشنامه عمومی نوردیک و پرسشنامه بهره وری نیروی انسانی بود. آزمون T-test و ضریب همبستگی به منظور بررسی چگونگی ارتباط بین متغیر ها و آنالیز رگرسیونی به روش پیشرو به منظور بررسی مدل های مسیری مختلف و چگونگی نیکویی برازش آنها مورد استفاده قرار گرفت. سطح آلفای کمتر از 05/0 معنی داری در نظر گرفته شد. یافته ها: نتایج مطالعه نشان داد که رابطه مثبت و مستقیم بین متغیر های "استرس در حیطه سازمانی- اجتماعی" و "استرس در حیطه وظیفه" با استرس ادراکی کارکنان وجود داشت. همچنین رابطه منفی و غیرمستقیم مقیاس های "فرهنگ سازمانی" و "سبک رهبری" حیطه سازمانی- اجتماعی با عملکرد شغلی بدست آمد. نتیجه گیری: با استفاده از مدل تلفیقی ارائه شده میتوان در جمعیت های مشابه و دارای ویژگی جمعیت شناختی یکسان نتایج دقیق تری از ارتباط بین استرس زای روانی- اجتماعی و عملکرد شغلی را بدست آورد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Explaining the relationship between psychosocial stress and job performance in banking industry: An integrated model |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and purpose: this study presents an integration of past research and theory that models the impact of the different levels of psychosocial stress and job performance. According to this model, the causal relationship between the different levels of psychosocial stress and job performance are considerable. Methods: The integrated model of this study was presented based on of past research and theory models. Data to test the proposed models were collected from bank employees. Different path models were developed and goodness-of- fit of models was evaluated. Correlation coefficient regression analysis by forward method and T-test was used to evaluate the relationship between variables. Alpha level less than 0.05 were considered significance. Results: The result of study suggested a positive and direct relationship between stress in "task level" and "socio-organizational level“with perceived stress of employees. Too, the negative and indirect relationship between scales "organizational culture" and "leadership style" from socio-organizational level with job performance was showed. Conclusion: The results of the relationship between psychosocial stress and job performance can be achieved more accurate by using the model in similar the population with the same demographic characteristics. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
تیمور اللهیاری | teimor allahyari
فرین خانه شناس | ferin khanehshenas
حمیدرضا خلخالی | hamidreza khalkhali
|
|
نشانی اینترنتی |
http://johe.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-167-2&slc_lang=en&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|