|
Journal of Education and Community Health، جلد ۳، شماره ۴، صفحات ۱-۱۵
|
|
|
عنوان فارسی |
مطالعه خانواده من، برنامه پیشگیری کننده از شروع زودرس مصرف مواد: کاربرد نقشهنگاری مداخله |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: پژوهشها نشان میدهند مصرف مواد یکی از مسائل سلامت جامعه ایرانی است و علاوه بر افزایش شیوع، سن شروع مصرف نیز کاهش یافته و به اوایل نوجوانی و حتی کمتر رسیده است. هدف از این پژوهش توسعه برنامه خانواده محور پیشگیری کننده از شروع زودرس مصرف مواد در کورکان (مطالعه خانواده من) با بهره گیری از رویکرد برنامهریزی نقشهنگاری مداخله بود. مواد و روش ها: پژوهش حاضر پروتکل مطالعهای است که در آن رویکرد نقشهنگاری مداخله به عنوان چارچوب برنامهریزی برای توسعه برنامه مطالعه خانواده من استفاده شد. در این مطالعه شش گام نقشهنگاری مداخله تکمیل شد. اساس نیازسنجی مصاحبه با متخصصان و بررسی ادبیات مرتبط بود. در گام دوم ایجاد از تقاطع اهداف عملکرد و تعیین کنندههای مرتبط با ماتریسها اهداف تغییر نگارش شدند. در ادامه پس از طراحی برنامه و برنامهریزی پیاده سازی مداخله تهایتاً طرح ارزشیابی برنامه تکمیل گردید. یافته ها: استفاده از رویکرد نقشهنگاری مداخله ما را در توسعه یک برنامه نطامند، نظریه و شواهد محور، همچنین مشخص ساختن پیامدها، اهداف عملکردی و تغییر، تعیین کنندهها، روشهای تعییر نظری و کاربردهای عملی، برنامه مداخله، انتشار و ارزشیابی گام به گام راهنمایی و کمک کرد. نتیجهگیری: نقشهنگاری مداخله یک رویکرد نطامند، نظریه و شواهد محور به منظور توسعه برنامه ارتقاء سلامت با کیفیت ادامهدار فراهم میکند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
My Family-Study: An Early-Onset Substance Abuse Prevention Program based on Intervention Mapping Approach |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objectives: Based on different studies, substance abuse is one of the health problems in the Iranian society. The prevalence of substance abuse is on a growing trend; moreover, the age of the onset of substance abuse has declined to early adolescence and even lower. Regarding this, the pesent study aimed to develop a family-based early-onset substance abuse prevention program for children (i.e., My Family-Study) by using intervention mapping approach. Materials and Methods: This study descirbes the research protocol during which the intervention mapping approach was used as a framework to develop My Family-Study. In this study, six steps of intervention mapping were completed. Interviews with experts and literature review fulfilled the need assessment. In the second step, the objectivs were rewritten based on the intersection of the performance goals and the determinants associated with the matrices. After designing the program and planning the implementation of the intervention, the evaluation of the program was accomplished. Results: The use of intervention mapping approach facilitated the develop-pment of a systematic as well as theory- and evidence-based program. Moreover, this approach was helful in the determination of outcomes, practical objectives, change of determinants, theoretical methods, practical application, intervention, dissemination, and evaluation. Conclusions: As the findings of this study indicated, the intervention mapping provided a systematic as well as theory- and evidence-based approach to develop a health promotion program with long-lasting quality. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مهدی میرزایی علویجه | mehdi mirzaei alavijeh department of health education, school of medical sciences, tarbiat modares university, tehran, iran. گروه آموزش بهداشت، دانشکده پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
خریو کک | gerjo kok department of work and social psychology, school of psychology and neuroscience, maastricht university, maastricht, netherlands گروه روانشناسی و کار، دانشکده روانشناسی و علوم اعصاب، دانشگاه ماستریخت، ماستریخت، هلند.
علیرضا حیدرنیا | alireza hidarnia department of health education, school of medical sciences, tarbiat modares university, tehran, iran. گروه آموزش بهداشت، دانشکده پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
شمس الدین نیک نامی | shamsaddin niknami department of health education, school of medical sciences, tarbiat modares university, tehran, iran. گروه آموزش بهداشت، دانشکده پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
محمد اسماعیل مطلق | mohammad ismail motlagh department of pediatrics, faculty medicine, ahvaz jundishapur university of medical sciences, ahvaz, iran. گروه کودکان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jech.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-67-3&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2492/article-2492-471981.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|