Journal of Education and Community Health، جلد ۳، شماره ۴، صفحات ۵۲-۵۸

عنوان فارسی پیش‌بینی اعتیاد به اینترنت و اضطراب اجتماعی بر اساس سبک‌های فرزندپروری در نوجوانان شهر سبزوار
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: سبک‌های فرزندپروری یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در شکل‌گیری رفتار و شخصیت نوجوانان است، از این رو هدف از پژوهش حاضر پیش­بینی اعتیاد به اینترنت و اضطراب اجتماعی براساس سبک­های فرزندپروری بود. مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. بدین منظور، تعداد 400 نفر از دانش‌آموزان مدارس متوسطه سبزوار به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامه­های اعتیاد به اینترنت یانگ (IAT)، مقیاس اضطراب اجتماعی (SAS-A) و پرسشنامه سبک­های فرزندپروری بامریند را تکمیل کردند. داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج همبستگی پیرسون نشان داد، سبک­های فرزندپروری استبدادی و آزادگذار با اعتیاد به اینترنت و اضطراب اجتماعی به ترتیب (102/0 r= و 210/0 r= ) و (576/0 r= و 517/0 r=) رابطه مثبت و معنی‌داری داشتند. همچنین رابطه سبک مقتدرانه با اعتیاد به اینترنت و اضطراب اجتماعی به ترتیب (291/- r= و 263/- r= ) منفی و معنی‌دار بود. علاوه بر آن نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که سبک‌های فرزندپروری پیش‌پینی کننده معنادار اعتیاد به اینترنت و اضطراب اجتماعی بوده و به ترتیب 39 و 35 درصد از واریانس آنها را تبیین نموده است. نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج حاصله، می­توان با استفاده از روش­های تربیتی مناسب و ایجاد برنامه­ریزی­های کاربردی اعتیاد به اینترنت را درمان کرد و ارتباط مثبت با دیگران را در افراد ارتقا داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سبک‌های فرزندپروری، اضطراب اجتماعی، اعتیاد به اینترنت

عنوان انگلیسی Prediction of Internet Addiction and Social Anxiety based of Parenting Styles in Adolescents of Sabzevar City
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background: parenting styles is one of the most important factors in shaping Adolescents behavior and personality, the purpose of this study was to predict Internet addiction and social anxiety on Parenting Styles. Materials and Methods: The present study was descriptive and correlation studies' type. For this purpose, the number of 400 secondary students of Sabzevar schools was selected using multi-stage cluster sampling. They all questionnaires Internet addiction Yang (IAT), Social Anxiety Scale (SAS-A) and Diana Baumrind Parenting Styles Questionnaire completed. Data were analyzed using Pearson correlation and multiple regressions. Results: Pearson correlation showed authoritarian parenting Styles and permissiveness with Internet addiction and social anxiety in order (r =0.120 and, r = 0.210) and (r =0.576 and, r =0.517) had a positive and significant relationship. The authoritative style with Internet addiction and social anxiety in order (r= -0.291 and r= -0.263) is negative relationship and significant. In addition, multiple regression analysis showed that the parenting styles were predicted Internet addiction and social anxiety, and they in order 39 and 35 percent of the variance explained. Conclusion: According to the results, we can use the proper educational methods and make planning applications in the treatment of Internet addiction and improved positive relationships with others
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله parenting Styles, social anxiety, internet addiction

نویسندگان مقاله الهه السادات طباطبایی راد | elahe sadat tabatabaeirad
m.a of clinical psychology in ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
روانشناسی بالینی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

افضل اکبری بلوطبنگان | afzal akbari balootbangan
student of educational psychology in semnan university, semnan, iran
گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)


نشانی اینترنتی http://jech.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-150-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2492/article-2492-471987.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات