Journal of Education and Community Health، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۱۷-۲۳

عنوان فارسی بررسی تأثیرمداخله آموزشی بر ارتقاء رفتارهای سالم تغذیه‌ای در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر کرمانشاه
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: موضوع تغذیه در کودکان و سنین بالندگی علاوه بر نقش سلامت ساز و حیات بخش خود، می‌تواند در بهبود جریان رشد و پیشگیری از بروز عفونت‌ها مؤثر باشد. لذا، این مطالعه با هدف بررسی تأثیر مداخله آموزشی بر ارتقای رفتارهای سالم تغذیه‌ای در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر کرمانشاه در سال 95 انجام گردید. مواد و روش­ ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی بود که تعداد 135 دانش آموز مقطع ابتدایی از طریق نمونه گیری تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل در آن شرکت کردند. اطلاعات مطالعه حاضر توسط یک پرسشنامه روا و پایا در دو مرحله قبل و بعد از مداخله در حیطه‌های آگاهی، نگرش، عملکرد و متغیرهای جمعیتی جمع‌آوری شد. داده‌ها توسط نسخه 13 نرم افزار آماری SPSS و با استفاده از آزمون آماری تی زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ ها: نتایج مطالعه در خصوص مقایسه نمرات متغیرهای آگاهی، نگرش و عملکرد گروه آزمون قبل و بعد از مداخله آموزشی حاکی از افزایش معنی‌دار نمرات بود (0.001>P)، ولیکن اختلاف معنی‌داری در این نمرات قبل و بعد از مداخله گروه کنترل مشاهده نشد (0.05
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آگاهی، نگرش، رفتار سالم تغذیه ای، دانش آموز

عنوان انگلیسی The Effect of Educational Intervention on Promoting Healthy Eating Behaviors among Primary School Students in Kermanshah City, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Nutrition is important during childhood for growth and to help prevent infections and other diseases and educational interventions will be effective. The aim of this study was to examine the effect of educational intervention on promoting healthy eating behaviors among primary school students of Kermanshah City, Iran. Materials and Methods: In this semi-experimental study, 135 primary school students were randomly allocated into intervention and control groups. Data were collected using a valid and reliable questionnaire before and after the intervention in the areas of knowledge, attitude, practice and demographic variables. Data were analyzed using Chi-square, and paired t test with the SPSS-13 software. Results: Results showed that after the educational intervention the mean scores of knowledge, attitudes and practice were increased significantly in the experimental group (P< 0.001), but not in the control group (P>0.05). Conclusions: The results of this study showed that the educational intervention was effective in creating positive changes in knowledge, attitude and especially behaviors of the students about healthy eating. According to the appropriate education in schools and low-cost and effective nutritional education, the need to extend this type of training programs seems necessary.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Attitude, Healthy Eating Behavior, Knowledge, Student

نویسندگان مقاله سمیه ابراهیمی | somayeh ebrahimi
department of health education, school of medical sciences, tarbiat modares university, tehran, iran.
گروه آموزش بهداشت، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

فضل اله غفرانی پور | fazlollah ghofranipour
department of health education, school of medical sciences, tarbiat modares university, tehran, iran.
گروه آموزش بهداشت، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

محمود طاووسی | mahmoud tavousi
iranian institute for health sciences research, tehran, iran.
پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی، مرکز تحقیقات سنجش سلامت، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://jech.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-284-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2492/article-2492-471990.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات