Journal of Education and Community Health، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۱۱-۱۷

عنوان فارسی سواد سلامت و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: سواد سلامت در افراد، تاثیر بالقوه­ای در پیشبرد سلامتی و کیفیت زندگی آنان داشته و به همان نسبت موجب کاهش هزینه های مربوط به مراقبت­های بهداشتی می شود. لذا با توجه به اهمیت سواد سلامت و نقش آن در سلامت افراد، مطالعه حاضر با هدف تعیین سطح سواد سلامت و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان اجراء گردید. مواد و روش ­ها: مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی بود که بر روی 386 نفر از دانشجویان مشغول به تحصیل در رشته های مختلف دانشگاه علوم پزشکی همدان با روش نمونه گیری طبقه بندی چند مرحله ای انجام شد. داده ها به روش خود گزارش دهی و با استفاده از پرسشنامه سواد سلامت بزرگسالان ایرانی (HELIA) جمع آوری شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS21 و با بهره گیری از آمار توصیفی و همچنین آمار تحلیلی شامل آزمون کای اسکوئر، تی مستقل و ANOVA تجزیه و تحلیل شدند. یافته ­ها: 50.5 درصد از دانشجویان سواد سلامت کافی داشتند و 3.9 درصد از دانشجویان سواد سلامت ناکافی داشتند. دانشجویان بیشترین اطلاعات مربوط به سواد سلامت خود را از طریق اینترنت کسب می کردند. همچنین بین متغیرهای سن، جنست، تاهل، دانشکده و کسب اطلاعات دانشجویان با ابعاد سواد سلامت ارتباط معناداری مشاهده شد. نتیجه ­گیری: با توجه به سطح سواد سلامت و متغیرهای دموگرافیک اثر گذار باید مداخلات موثر به منظور توانمندسازی دانشجویان در زمینه ارتقاء سواد سلامت طراحی و اجرا گردد. همچنین روش های جدیدتری مانند آموزش تحت وب به منظور کسب اطلاعات بهداشتی بیشتر در اختیار دانشجویان قرار داده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سواد سلامت، دانشجویان، HELIA

عنوان انگلیسی Health Literacy Level and its Related Factors among College Students of Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Health literacy has a potential impact on people's health and quality of life and reduces the cost of health care. Therefore, considering the importance of health literacy and its role in individuals' health, the present study aimed to determine the level of health literacy and its related factors among the students of Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran. Materials and Methods: This cross-sectional study was conducted on 386 students studying at Hamadan University of Medical Sciences in 2016. The study population was selected through multistage sampling method. The data were collected using the questionnaire of Health Literacy for Iranian Adults (HELIA) through self-report design. Data analysis was performed in SPSS software, version 21, using descriptive statistics, t-test, ANOVA, and Chi-square test. Results:  According to the results, 50.5% and 3.9% of the subjects had adequate and inadequate health literacy, respectively. Internet was found to be the main modality through which the students obtained most of their information about health.  In addition, health literacy was significantly associated with age, gender, marital status, faculty, and source of information (P< 0.05). Conclusion:  Regarding  the level of health literacy  in  the students  and  the effective  demographic variables,  it is  necessary  to  design and  implement some  interventions targeted toward the  empowerment of  students in the field of health literacy. Furthermore, it seems essential to provide the students with newer ways, such as web-based education, to improve their health information.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Health Literacy, HELIA, Student

نویسندگان مقاله سعیده محمدی فرح | saideh mohammadi farah
student research center, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran.
مرکز پژوهش دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

محمد حسن ساعتی عصر | mohammad hasan saati asr
modeling for noncommunicable diseases research center, department of biostatistics, school of public health, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran.
گروه بهداشت عمومی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

افسانه کاویانی منش | afsaneh kavivani manesh
student research center, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran.
مرکز پژوهش دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

مجید براتی | majid barati
social determinants of health research center, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran.
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت

مریم افشاری | maryam afshari
modeling for noncommunicable diseases research center, department of biostatistics, school of public health, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran.
گروه بهداشت عمومی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

یونس محمدی | yones mohammadi
modeling for noncommunicable diseases research center, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran.
مرکز تحقیقات مدلسازی بیماری های غیر واگیر، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jech.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-6&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات