Journal of Education and Community Health، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۴۸-۵۵

عنوان فارسی بررسی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده بر رفتار شیردهی در زنان باردار شهر فسا
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: با توجه به اهمیت تغذیه با شیر مادر و نقش عواملی چون نگرش نسبت به رفتار، هنجارهای انتزاعی بر رفتار مادران و  آمار پایین تغذیه انحصاری با شیرمادر، پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر برنامه آموزشی بر اساس نظریه رفتار برنامه ریزی شده بر رفتار شیردهی در زنان انجام شد. مواد و روش ها:در این مطالعه نیمه تجربی که در سال 1396 انجام شد، 50 نفر در هر گروه بودند که به شکل تصادفی از مراجعین مراکز بهداشتی درمانی فسا در سن بارداری 30 تا 34 هفته انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات  پرسشنامه دموگرافیک، نظریه  رفتار برنامه ریزی شده و چک لیست بررسی تغذیه با شیر مادر، بود. مداخله آموزشی به صورت 3 جلسه آموزشی 55 تا 60 دقیقه ای انجام شد.  گروه کنترل آموزش های روتین داشتند. رفتار شیردهی در قبل از آموزش و 40روز پس از زایمان در هر دو گروه ارزیابی گردید. اطلاعات با نرم افزار Spss22 و آزمون های آمار توصیفی، مجذور کای، T مستقل و T  زوجی تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که قبل از مداخله آموزشی،اختلاف معنی داری بین دو گروه از نظر سازه های نظریه رفتار برنامه ریزی شده  وجود ندارد(0.0208 (P=اما پس از مداخله، درگروه آزمون تمام سازه ها از جمله  قصد و رفتار شیردهی بهبود یافته بود (P=0.001). نتیجه گیری:بر اساس نتایج مطالعه، تغییر نگرش مادر نسبت به شیردهی با برنامه های آموزشی مناسب، حمایت شبکه های اجتماعی و وجود شرایط مناسب برای تغذیه با شیر مادر در جامعه از عوامل موثر در شیردهی موفق در سه ماه اول پس از زایمان به حساب می آیند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The effect of educational intervention based on theory planned behavior on breastfeeding behavior in pregnant women in Fasa City
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives:: The value of breastfeeding and its role in the health of infants and mothers is not overlooked. Given the importance of breastfeeding And the role of factors such as attitude toward behavior Subjective Norms on changing the behavior of mothers And hit the bottom of exclusive breast feeding in the country and the city of Fasa, The researcher focused on the impact of the curriculum on the theory of planned behavior On the breastfeeding behavior in pregnant women referring to Fasa city health centers. Materials and Methods: This quasi-experimental study was performed on 50 case and 50 control  women who referred to fasa urban health centers during the period from 30 to 34 gestational age in 2017. With a two-part questionnaire (demographic and planned behavior theory) and the checklist for Breastfeeding was Information was collected. Educational intervention as 3 training sessions each for 55 to 60 minutes And training to husbands was done indirectly by pregnant women themselves The control group received only regular training Breast-feeding behavior before training And 40 days postpartum were evaluated in both groups. Data was analyzed using Spss22 software and descriptive statistics, Chi-square, independent T and paired t-test. Result: The results showed that there was no significant difference between the two groups in terms of knowledge, attitude, perceived behavioral control, Subjective norms, intent and lactation behavior before the educational intervention. However, after the intervention, the test group showed a significant increase compared to the control group for any of the above mentioned cases. Conclusion: Mother's attitude towards lactation, social networking support and proper breastfeeding in the community are among the factors influencing successful lactation in the first three months after childbirth.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیده مرجان ارشد | seyedeh marjan arshad
school of medicine, fasa university of medical sciences, fasa, iran.
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی فسا (Fasa university of medical sciences)

علی خانی جیحونی | ali khani jeihooni
department of public health, school of health, fasa university of medical sciences, fasa, iran.
گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی فسا (Fasa university of medical sciences)

زهرا مرادی | zahra moradi
department of nursing, school of nursing, fasa university of medical sciences, fasa, iran.
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی فسا (Fasa university of medical sciences)

سیدامین کوهپایه | seyed amin kouhpayeh
department of pharmacology, school of medicine, fasa university of medical sciences, fasa, iran.
گروه فارماکولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی فسا (Fasa university of medical sciences)

سیدمنصور کشفی | seyed mansour kashfi
department of public health, school of health, shiraz university of medical sciences, shiraz, iran.
گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)

عزیزالله دهقان | azizollah dehghan
department of epidemiology, school of medicine, fasa university of medical sciences, fasa, iran.
گروه اپیدمیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی فسا (Fasa university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jech.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-110-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات