|
Journal of Education and Community Health، جلد ۳، شماره ۴، صفحات ۴۵-۵۱
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تأثیر آموزش هوش هیجانی بر مبنای تئوری حمایت اجتماعی در کاهش استرس درکشده و ارتقاء مهارتهای ارتباطی دانشآموزان پسر مقطع دبیرستان شهر همدان |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: تحقیقات نشان داده است که 80 درصد موفقیت افراد مربوط به مهارتهایی است که به نوعی با هوش هیجانی در ارتباط میباشد؛ بنابراین مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش هوش هیجانی بر مبنای تئوری حمایت اجتماعی در کاهش استرس درکشده و ارتقاء مهارتهای ارتباطی دانشآموزان پسر دبیرستانی شهر همدان انجام شد. مواد و روشها: در این مطالعه مداخلهای، 100 دانشآموز پسر دبیرستانی بهصورت تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل (هر گروه 50 نفر) تقسیم شده بودند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه حمایت اجتماعی (Social Support Scales: SSS)، هوش هیجانی Schutte Self-Report Emotional Intelligence Test، مهارتهای ارتباطی Communication Skills Inventory و پرسشنامه استرس درکشده Perceived Stress Scale بود. برنامه مداخلهای شامل پنج جلسه آموزشی جهت دانشآموزان و دو جلسه جهت والدین و مربیان بود که در مدتزمان یک ماه برای شرکتکنندگان گروه آزمون به مرحله اجرا درآمد و دو گروه آزمون و کنترل یک ماه و دو ماه پس از مداخله آموزشی مورد پیگیری قرار گرفتند. دادهها با نرمافزار 16 SPSS، آزمونهای Chi-Square، T زوجی، T مستقل و آنالیز طرح اندازههای تکراری تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: بعد از اجرای برنامه مداخلهای، اختلاف معنیداری بین میانگین نمرات دانشآموزان در سازههای تئوری حمایت اجتماعی، هوش هیجانی، مهارتهای ارتباطی و استرس درکشده بین گروههای آزمون و کنترل مشاهده گردید (0.05>P). نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش نشان داد آموزش هوش هیجانی بر مبنای حمایت اجتماعی در کاهش استرس و بهبود مهارتهای ارتباطی دانشآموزان مؤثر بوده است؛ بنابراین استفاده از این چارچوب نظری برای طراحی و ارزیابی مداخلات آموزشی پیشنهاد میگردد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
استرس درکشده، حمایت اجتماعی، مهارتهای ارتباطی، هوش هیجانی |
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Emotional Intelligence Training Based on Social Support Theory on Reducing Perceived Stress and Promoting Communication Skills among Male High School Students in Hamadan |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objectives: Research has shown that 80% of people's success is associated with emotional intelligence-related skills. Accordingly, the aim of this study was to evaluate the effect of emotional intelligence training based on social support theory on assuaging perceived stress and promoting communication skills among male high school students of Hamadan, Iran. Materials and Methods: In this experimental study, 100 male high school students in Hamadan, Iran, were randomly assigned to experimental and control groups (n=50 students in each group). The data collection tools included the Social Support Scale, Schutte Self-Report Emotional Intelligence Test, Burton's Communication Skills, and Cohen's Perceived Stress Scale. The intervention included five sessions for students and two sessions for parents and school teachers, which was performed for one month in the experimental group. The experimental and control groups were separately followed up one and two months after the intervention. Data were analyzed with SPSS, version 16 and, using Chi-square test, paired t-test, and repeated measures analysis of variance. Results: The results revealed significant differences between the mean scores of the two groups regarding the theoretical constructs of social support, emotional intelligence, communication skills, and perceived stress (P< 0.05). Conclusions: Emotional intelligence training based on social support was effective in reducing stress and promoting communication skills of students; therefore, the use of this theoretical framework for designing and evaluating educational interventions is suggested. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
نرگس نوری | narges nouri zahedan university of medical sciences, zahedan, iran. مؤسسه آموزش عالی سلامت خاش، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان،ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان (Zahedan university of medical sciences)
بابک معینی | babak moeini social determinants of health research center and department of public health, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran. مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت و گروه بهداشت عمومی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران. سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
علی قلعه ای ها | ali ghaleiha research center for behavioral disorders and substances abuse, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran. مرکز تحقیقات اختلالات رفتاری و سوء مصرف مواد، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)
جواد فردمال | javad faradmal modeling of noncommunicable disease research center and department of biostatistic, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran. مرکز تحقیقات مدلسازی بیماریهای غیر واگیر و گروه آمار زیستی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)
ایرج ضاربان | iraj zareban health promotion research center, zahedan university of medical sciences, zahedan, iran. مرکز تحقیقات ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان (Zahedan university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jech.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-298-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|