|
علمی پژوهان، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۱۰-۱۷
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی رابطه بین سبک های هویت و انگیزه پیشرفت در دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان ساری |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: پیشرفت تحصیلی به عنوان یک تکلیف مهم برای نوجوانان تحت تأثیر عوامل فردی و اجتماعی قرار دارد. سبک های هویت و انگیزه پیشرفت به عنوان سازه های روانشناختی دو دسته از این عوامل هستند. لذا این مطالعه با هدف تعیین رابطه بین سبک های هویت و انگیزه پیشرفت در دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان ساری انجام شد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری آن را، کلیه دانش آموزان دوره متوسطه تشکیل می دادند. روش نمونه گیری تصادفی از نوع طبقه ای بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 379 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت جمعآوری داده ها از پرسشنامه سبک هویت برزونسکی و انگیزش پیشرفت هرمنس استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده ها با آزمون های همبستگی پیرسون، t مستقل، تحلیل واریانس یک راهه و رگرسیون با استفاده از نرم افزار SPSS19 انجام گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که بین سبک اطلاعاتی (0/627- =P و 0/0001=P)، سبک هنجاری (0/598- =R و 0/0001 =P) و مقیاس تعهد (0/564- =R و 0/0001=P) با انگیزه پیشرفت در دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. ولی بین سبک اجتنابی با انگیزه پیشرفت رابطه منفی و معناداری وجود دارد (337/0 -=R و 0/0001=P). نتیجه گیری: بین سبک های هویتی با انگیزه پیشرفت رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و سبک اطلاعاتی بیشترین ارتباط را با انگیزه پیشرفت دارا می باشد. بدین ترتیب به نظر می رسد جهت دست یافتن به پیشرفت های تحصیلی توجه به سبک های هویت ضروری باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
سبک هویت، انگیزه پیشرفت، دانش آموزان |
|
عنوان انگلیسی |
Investigation of relationship between identity styles and achievement motivation in high school students in the city of Sari |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objectives: Academic achievement is considered as an important task for teens under the effect of multiple personal and social factors. Identity styles and achievement motivation, as psychological structures, are of two categories of these factors .Therefore, the aim of this study was to investigate the relationship between identity styles and achievement motivation among high school students in the city of Sari. Materials and Methods: The current study was methodologically descriptive-correlational. The population of the study included all students of the high schools. The method of sampling was stratified random sampling, which 379 participants were selected based on Krejcie and Morgans. Berzonsky's identity style and Hermen's achievement motivation questionnaires were used to collect data. The data were analyzed by Pearson correlation coefficient and independent t-test, one way ANOVA and regression and analysis, performed by SPSS-19 software. Results: The results indicated that a significant positive relationship existed between the information style (R= -.627 P=0.0001) and normative style (R= - 0.598 P=0.0001), and commitment scale (R= 0.564 P=0.0001) and the students' achievement motivation. But there was a significant negative relationship between the avoidance style (R= - 0.337 P=0.0001) and achievement motivation of the high school students. Conclusions: There was a significant positive relationship between the styles of identity and achievement motivation of the students. Also, the information style had the greatest relationship with the students' achievement motivation. Thus, it seems that, in order to reach educational progress, it is essential to pay attention to identity styles |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Identity style, Achievement motivation, Students |
|
نویسندگان مقاله |
فاطمه قاسمپور | fatemeh ghasempour msc student of educational psychology, islamic azad university sari, sari, iran. دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد ساری، ساری، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی ساری (Islamic azad university of sari)
مریم عظیمی | maryam azimi critical care nursing. pediatric hospital imam hossin, esfahan university of medical sciences, esfahan, iran. کارشناس ارشد پرستاری مراقبت ویژه، بیمارستان کودکان امام حسین، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
اکرم ثناگو | akram sanagoo phd of nursing, associate of professor, nursing research center, golestan university of medical sciences, gorgan, iran. دکتری تخصصی آموزش پرستاری، دانشیار، مرکز تحقیقات پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)
علی اکبر مبصری | ali akbar mobasseri aerospce engineer. esfahan, shahid vatanpor training center, esfahan, iran. کارشناسی ارشد هوافضا، مرکز آموزش هوانیروز شهید وطن پور اصفهان، اصفهان، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-232-2&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی و روانپزشکی |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|