|
تحقیقات در ارولوژی، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۱۵-۲۲
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی رضایتمندی بیماران بستری در بخش اورولوژی بیمارستان شهید بهشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در نیمۀ اول و دوم سال ۱۳۹۲ |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: مطالعۀ حاضر با هدف بررسی رضایتمندی بیماران بستری در بخش اورولوژی از خدمات ارائه شده و مقایسۀ آن با رضایت بیماران در سایر بخشهای بستری در بیمارستان شهید بهشتی همدان در سال 92 انجام شد. از آنجا که رضایتمندی فرآیندی چندعاملی است، مسئولین بیمارستانها به منظور ارتقای رضایتمندی باید به نظرات بیماران توجه کرده و دورههای آموزشی لازم را برای کارکنان خدمات سلامت برگزار کنند. مواد و روشها: در این تحقیقِ توصیفی تعداد 531 بیمار بستری با روش نمونهگیری سهمیهای در نیمۀ اول و نیمۀ دوم سال انتخاب شدند. جمعآوری اطلاعات با پرسشنامه انجام شد. آنالیز اطلاعات براساس روش کیـ اسکوار تست و ضریب همبستگی اسپیرمن و توصیف آماری با نرم افزار SPSS نسخه 16 و اکسل بهعمل آمد. یافتهها: رضایت کلی در نیمۀ اول سال 71/6 و در نیمۀ دوم سال 69/8 بود. حداکثر میزان رضایتمندی برای زمان خدمات پزشکی و حداکثر میزان نارضایتی برای آموزش به بیماران بود. رضایتمندی در بخش اورولوژی در نیمۀ اول سال 68/8 و در نیمۀ دوم سال 67/8 درصد بود. نتایج نشان از این داشت که نمرۀ رضایتمندی در بخش اورولوژی هم در نیمۀ اول سال و هم در نیمۀ دوم سال از متوسط رضایتمندی کلی بیمارستان پایینتر بود. ارتباط آماری بین رضایتمندی کامل بیمار و سن و جنس او وجود نداشت ولی بین رضایتمندی و سواد بیمار، ارتباط وجود داشت. نتیجهگیری: استفاده از نظرهای بیماران برای بالابردن سطح خدمات پزشکی و بهبود وضعیت هتلینگ بیمارستانها برای افزایش رضایتمندی بسیار مهم است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تحول نظام سلامت، رضایتمندی بیمار، خدمات پزشکی و پرستاری |
|
عنوان انگلیسی |
Evaluation of Satisfaction in Hospitalized Patients in Urology Ward at the Hamedan Medical Sciences University, Shahid Beheshti Hospital during First and Second Half Year of 2013 |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objective: The present study evaluated the efficacy of services provided by the caregivers to the hospitalized patients in the Urology ward and compared it with that provided to patients in other wards at the Hamedan Shahid Beheshti Hospital in 2013. As patient satisfaction is a multi-factorial process, hospital authorities should focus on patient's suggestions and feedback to conduct necessary educational courses for healthcare personals with an aim to improve satisfaction rate among patients. Methods: In this descriptive study, 531 hospitalized patients were selected using the quota sampling method during the first and second halves of the year. The data were collected through questionnaires and analyzed using the chi-square test and Spearman's correlation and descriptive statistics with SPSS–16 software and MS Excel. Results: We obtained a satisfaction of 71.6 in the first half of the year and 69.8 in the second half. Maximum satisfaction rate was the time of Medical services, and maximum dissatisfaction rate was for the education of patients. The satisfaction rate in the Urology ward was 68.8 and 67.8 in the first and second halves of the year, respectively. The results show that the satisfaction rate for Urology ward during first and second halves of the year was lower than the average rate of satisfaction at the hospital. No analytic correlation existed between complete satisfaction rate with age and sex of the patient. However, the study reported a relationship between the satisfaction rate and level of education. Conclusion: It is crucial to utilize patient's feedback for increasing the level of medical services provided by the staff and developing the hospital's receptivity to improve the overall satisfaction rate. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سید محمد ذوالحواریه | seyed mohamad zolhavarieh urology amp; nephrology research center, anesthesia department, hamadan university of medical sciences, hamedan, iran عضو مرکز تحقیقات اورولوژی و نفرولوژی، گروه بیهوشی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)
محمود رضایی | mahmod rezaee anesthesia department, hamadan university of medical sciences, hamedan, iran گروه بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)
پریسا رسولی | parisa rassoli m.s of nursery, hamadan university of medical sciences, hamedan, iran کارشناس ارشد پرستاری دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://urology.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-42-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2493/article-2493-566290.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
لاپاروسکوپی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|