|
علمی پژوهان، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۱۸-۲۵
|
|
|
عنوان فارسی |
خودکارآمدی تحصیلی و ارتباط آن با متغیرهای تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه: مطالعه مقطعی |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: خودکارآمدی تحصیلی به عنوان قابلیت درک فرد از توانایی های خود در انجام وظایف لازم برای رسیدن به اهداف تحصیلی تعریف شده است. دانشجویان دارای خودکارآمدی تحصیلی بالاتر، سازگاری تحصیلی بهتری دارند و راهبردهای یادگیری سودمندتری را به کار میبرند. هدف از مطالعه حاضر تعیین خودکارآمدی تحصیلی و ارتباط آن با برخی متغیرهای تحصیلی در میان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه در سال 1395 بود. مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی تحلیلی در میان 370 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه در سال 1395 انجام شد. دانشجویان به روش نمونه گیری طبقه بندی تصادفی ساده و با احتمال متناسب با حجم انتخاب شدند و داده ها به وسیله پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی مک لری (McElroy)، به صورت خودگزارش دهی جمع آوری گردید. دادهها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ویرایش 16 با بهره گیری از آزمونهای همبستگی پیرسون، تی مستقل و آنالیز رگرسیون خطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: دامنه سن دانشجویان 18 تا 29 و میانگین آن 3/05±22/90 سال بود. میانگین نمره خودکارآمدی تحصیلی 53/10 با انحراف معیار 7/40 بود؛ دانشجویان 75/8 درصد از حداکثر نمره قابل اکتساب خودکارآمدی تحصیلی را کسب کردند. سن بالاتر، متأهل بودن، مقطع تحصیلی دکتری حرفهای و عدم سکونت در خوابگاه پیش بینی کنندههای معناداری برای خودکارآمدی تحصیلی بالاتر بودند. نتیجه گیری: به نظر میرسد برنامه ریزی مداخلات مؤثر در زمینه ارتقای خودکارآمدی تحصیلی بخصوص برای دانشجویان مقطع کارشناسی از ضرورت بالایی برخوردار باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Academic self-efficacy and its relationship with academic variables among Kermanshah University of Medical Sciences students: a cross sectional study |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objectives: Academic self-efficacy defined as perception of ability to do the tasks necessary to achieve the educational goals. Students with higher academic self-efficacy have better educational adaptability and more beneficial learning strategies. The aim of this study was to determine the academic self-efficacy and its relationship with academic variables among Kermanshah University of Medical Sciences students. Materials and Methods: This cross-sectional study conducted among 370 of student Kermanshah University of medical sciences in 2016. Students selected in random simple sampling with probability proportional to size, and data were collected by self-report with using academic self-efficacy of McElroy questionnaire. Data were analyzed by SPSS-16 using Pearson correlation, t-test and linear regression analyses. Results: The age range of the students was 18 to 29 and the mean was 22.99 ± 3.35 years. The mean of academic self-efficacy was 53.10±7.40. The student gained 75.8% of the maximum score of academic self-efficacy. Higher age, married, not living in dormitory and educational level (MD students) were significant predictors of higher level of academic self-efficacy. Conclusions: The planning an effective intervention to promote self-academic, especially for undergraduate students are necessity. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مهدی میرزایی علویجه | mehdi mirzaei alavijeh assistant professor, department of public health, school of health, kermanshah university of medical sciences, kermanshah, iran. استادیار، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (Kermanshah university of medical sciences)
سید نصراله حسینی | seyyed nasrollah hosseini assistant professor, ministry of health and medical sciences, tehran, iran. استادیار، معاونت آموزش، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، تهران، ایران. سازمان اصلی تایید شده: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی (Ministry of health and medical education)
محمد اسماعیل مطلق | mohammad ismail motlagh professor, department of pediatrics, faculty medicine, ahvaz jundishapur university of medical sciences, ahvaz, iran. استادیار، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (Kermanshah university of medical sciences)
فرزاد جلیلیان | farzad jalilian assistant professor, department of public health, school of health, kermanshah university of medical sciences, kermanshah, iran. استادیار، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (Kermanshah university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-365-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی و روانپزشکی |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|