علمی پژوهان، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۳۴-۴۰

عنوان فارسی رابطه سبک‌های مقابله با استرس و مهارت‌های اجتماعی با پرخاشگری در دانش‌آموزان دختر ناشنوا
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: ناشنوایی از شایع‌ترین نقص‌های حسی در انسان است. دانش‌آموزان با نقص شنوایی مشکلات بیشتری در زمینه هیجانی، تحصیلی و ارتباط با دیگران دارند. هدف پژوهش حاضر تعیین سبک‌های مقابله با استرس و مهارت‌های اجتماعی با پرخاشگری در دانش‌آموزان دختر ناشنوا بود. مواد و روش­ ها: در این مطالعه توصیفی (همبستگی) 50 نفر از دانش‌آموزان دختر ناشنوای 12 تا 20 سال مدارس استثنایی شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 95-1394 به شیوه نمونه‌گیری سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ها شامل پرسشنامه پرخاشگری بأس و پری (BPAQ)، پرسشنامه مهارت‌های اجتماعی نوجوانان (TISS)، و پرسشنامه مقابله با شرایط پراسترس (CISS-21) بود. داده‌ها با استفاده از نرم­ افزار SPSS نسخه 21 و ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون مورد بررسی قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد بین سبک مقابله مسئله‌مدار و پرخاشگری رابطه وجود ندارد (0/11=P)، اما بین سبک‌های مقابله هیجان‌مدار و اجتناب‌مدار با پرخاشگری رابطه معنی‌دار وجود دارد (0/01=P). بین مهارت‌های اجتماعی با پرخاشگری کل (0/04=P)، پرخاشگری بدنی (0/04=P)، پرخاشگری کلامی (0/02=P)، خشم (0/03=P) و خصومت (0/01=P) رابطه منفی معنی‌دار وجود دارد. همچنین مهارت‌های اجتماعی (0/02=P) و سبک‌ مقابله هیجان‌مدار (0/01=P) و اجتناب‌مدار (0/03=P) توانایی پیش‌بینی پرخاشگری را دارند. نتیجه‌گیری: با توجه به رابطه‌ی سبک‌های مقابله و مهارت‌های اجتماعی با پرخاشگری، می‌توان با آموزش افراد جهت برخورد مناسب با مشکلات و فشارهای روانی و همچنین استفاده از راهبردهای مناسب از میزان آشفتگی‌ها، استرس و در نتیجه پرخاشگری کاست و کمک مؤثری را در بهبود وضعیت سلامت روانی دانش‌آموزان ناشنوا به عمل آورد. بنابراین لازم است اجرای برنامه آموزش مهارت‌های اجتماعی توسط مربیان در مدارس استثنایی مورد توجه قرار گیرد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The relationship between stress coping strategies and social skills with aggression in deaf female students
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Deafness is the most common human sensory impairment. Students with hearing impairment have more behavior problems in terms of emotion, education and communication with others. The purpose of this study was to investigate the relationship between stress coping strategies and social skills with aggression in deaf female students. Materials & Methods: In this correlative-descriptive study, 50 deaf female students with 12 to 20 years old were selected by census sampling method from all exceptional schools in Kermanshah city in 2014-15 academic years. Data is collected with Buss and Perry Aggression Questionnaire (BPAQ), The Teenage Inventory of Social Skills (TISS) and Coping Inventory for Stressful Situation (CISS-21). The collected data were analyzed in the SPSS software (IBM SPSS Version 21) using the pearson correlation coefficient and regression analysis. Results: Findings showed that there wasn't a significant relationship between problem-oriented coping style and aggression (p=0/115), but there was a significant relationship between emotionally-oriented (p=0/19) and avoidance-oriented style (p=0/12) with aggression. There was a significant negative relationship between social skills and total aggression score (p=0/46), physical aggression (p=0/41), verbal aggression (p=0/28), angry (p=0/32) and hostility (p=0/19). Also social skills (p=0/23), emotionally-oriented (p=0/12) and avoidance-oriented style (p=0/31) can predict aggression. Conclusions: Regarding to relationship between stress coping strategies and social skills with aggression, we can reduced disturbances, stress and consequently aggressions, by training individuals in coping with psychological problems and stress. , and provided effective help in mental health of deaf students. Therefore it is necessary to consider the education programs in social skills by educators in exceptional schools.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله بیتا شلانی | bita shalani
phd students of psychology, department of psychology, faculty of human science, tarbiat modares university, tehran, iran.
دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

فریده علیمرادی | faride alimoradi
msc of psychology, department of psychology, faculty of social science, razi university, kermanshah, iran.
کارشناس ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه رازی (Razi university)

سعید صادقی | saeid sadeghi
phd candidate of clinical psychology, department of clinical amp; health psychology, faculty of psychology and education, shahid beheshti university, tehran, iran.
دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی بالینی، گروه بالینی و سلامت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)


نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-282-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی و روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات