|
علمی پژوهان، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۴۱-۴۷
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه اثر بخشی درمان شناختی- رفتاری و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر میزان خشم دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهر تهران |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: خشم، هیجانی طبیعی و دارای ارزش انطباقی است اما زمانی که از کنترل خارج شود، میتواند به مشکلاتی در کار، روابط و کیفیت کلی زندگی منجر شود. هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثر بخشی دو روش درمان شناختی-رفتاری و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کنترل خشم دانش آموزان پسر بود. مواد و روش ها: در این پژوهش شبه آزمایشی که به صورت پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام گرفت، با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای، 45 نفر از دانش آموزان پسر سال آخر دوره دوم متوسطه منطقه 2 آموزش و پرورش استان تهران که سال تحصیلی 1396-1395 مشغول به تحصیل بودند، انتخاب و به طور تصادفی به سه گروه 15 نفره (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) تقسیم شدند. گروه اول تحت 9 جلسه 60 دقیقه ای درمان شناختی-رفتاری و گروه دوم تحت 9 جلسه 120 دقیقه ای درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد قرار گرفتند. داده ها از طریق پرسشنامه خشم اسپیلبرگر جمع آوری گردید. برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس توسط نرم افزار 22-SPSS استفاده گردید. یافته ها: درمان شناختی-رفتاری و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در گروه های آزمایش باعث کاهش خشم شد (0/01P<)، اما در گروه کنترل چنین تغییری مشاهده نشد. همچنین بین درمان شناختی-رفتاری و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در کاهش خشم، اختلاف معناداری مشاهده نشد (0/05P>). نتیجه گیری: بر اساس یافته ها میتوان نتیجهگیری کرد که درمان شناختی-رفتاری و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، خشم دانش آموزان را کاهش می دهند. لذا تدوین این مداخلات درمانی می تواند سبب کاهش خشم دانش آموزان و مشکلات تحصیلی آن ها شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Comparison of the effectiveness of cognitive-behavioral therapy (CBT) and Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on the Rate of Anger in High School Students in Tehran |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objectives: Anger, natural excitement and adaptive value, but when it comes out of control, can lead to problems at work, interpersonal relationships, and overall quality of life. The purpose of this study was to compare the effectiveness of two methods of cognitive-behavioral therapy (CBT) and Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on anger control in male students. Materials and Methods: In this quasi-experimental study, which was conducted as a pre-test-post-test with control group, using a multistage cluster sampling method, 45 male secondary school students of district 2 of education Tehran, who were studying in the academic year 2016-2017, were randomly divided into three groups of 15 (two experimental and one control group). The first group was subjected to 9 sessions of 60 minutes of cognitive-behavioral therapy and the second group received 9 sessions of 120 minutes of treatment based on acceptance and commitment. Data were collected by Spielberger's Anger Questionnaire. For analysis of data, covariance analysis was performed using the SPSS22.0. Results: Cognitive-behavioral therapy and acceptance and commitment therapy in the experimental groups reduced anger (P< 0.01), but no changes were observed in the control group. Also, there was no significant difference between cognitive-behavioral therapy and acceptance and commitment therapy to reduce anger (P>0.05). Conclusions: Based on the findings, it can be concluded that cognitive-behavioral therapy and acceptance and commitment therapy reduced the students' anger. Therefore, the formulation of these therapeutic interventions can reduce students' anger and their educational problems. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
علی اصغر حسین مردی | ali asghar hossein mardi phd student of general psychology, faculty of humanities, islamic azad university, tonekabon branch, mazandaran, iran. دانشجوی دکترای روانشناسی عمومی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، مازندران، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تنکابن (Islamic azad university of tonekabon)
جواد خلعتبری | javad khalatbari phd in psychology, associate professor of islamic azad university, tonekabon branch, department of psychology, mazandaran, iran. دکترای تخصصی روانشناسی، دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، گروه روانشناسی، مازندران، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تنکابن (Islamic azad university of tonekabon)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-27-3&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی و روانپزشکی |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|