پزشکی بالینی ابن سینا، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۴۸-۵۲

عنوان فارسی بررسی عوامل استرس زای محیط آموزشی دانشجویان دانشکده دندانپزشکی همدان
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف : محیط دانشکده دندانپزشکی و فرآیند تحصیل در رشته دندانپزشکی بالقوه محیطی پر استرس می باشد. به همین منظور این مطالعه با هدف تعیین عوامل استرس زای محیط آموزشی دانشجویان دانشکده دندانپزشکی همدان در سال 1381 انجام شد. روش کار : این مطالعه از نوع توصیفی ـ مقطعی است که به صورت سرشماری در دانشکده دندانپزشکی همدان و با استفاده از پرسشنامه ای برگرفته از پرسشنامه استرسهای محیط آموزشی دندان پزشکی (Dental Environment Stress DES) ، انجام گرفت. با توجه به محدود بودن دانشجویان (210 نفر) کل جامعه آماری مورد بررسی قرار گرفت. پس از حذف پرسشنامه های ناقص 154 نفر وارد مطالعه شدند. اطلاعات بدست آمده از پرسشنامه با نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج : یافته های این مطالعه نشان داد که میانگین کلی استرس برابر 2.6±0.55 ، بیشترین میزان استرس در دانشجویان دندانپزشکی مربوط به دروس تئوری با میانگین 3.18±0.83 و روابط استاد و دانشجو با میانگین 3.05±0.83 بود. دانشجویان مونث نسبت به دانشجویان مذکر میانگین استرس کلی بیشتری را نشان دادند (2.73 در مقابل 2.44). دانشجویان سال چهارم بیشترین میزان استرس را با میانگین 3.05 در بین دانشجویان سالهای مختلف داشتند که در این دانشجویان عامل پری کلینیک و کلینیک با میانگین 3.63 بیشترین عامل استرس زا بوده است. نتیجه نهائی : محیط دانشکده دندانپزشکی و فرآیند تحصیل در رشته دندان پزشکی محیطی پر استرس می باشد و بین سطح استرس و کارآیی آکادمیک دانشجویان رابطه معکوسی وجود دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش ، دانشجویان دندانپزشکی ، فشار روانی

عنوان انگلیسی Evaluation of Stress-Inducing Factors of Educational Environment in Hamadan Dentistry School’s Students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction & Objective: The aim of this study was to evaluate stressor factors of educational environment in Hamadan dental school’s students in year 2002. Materials & Methods: The study design was descriptive, cross-sectional and it was accomplished using a questionnaire which was taken from DES (dental environment stress) questionnaire. According to restricted number of statistical population all members of population (154 students) were evaluated as samples and this study was a survey one. Results: The results of this study indicated that most stressfull factors in dental students has been related to class work with mean score 3.18±0.83 and faculty-student relationship with mean score 3.05±0.83. Female students showed more total stress than male students (2.73 vs. 2.44). The fourth-year students had the most stress rate in all students of different years (3.05) and preclinical and clinical factors were the most stress-inducing factors of these students (3.63). Conclusion: It is concluded that the environment of Hamadan dental school and the process of education in the field of dentistry is potentially stressful. Also there is a reverse relationship between level of stress in students and their academic efficiencies.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Education , Stress , Students , Dental

نویسندگان مقاله محسن دالبند | mohsen dalband


عبداالله فرهادی نسب | abdollah farhadi nasab



نشانی اینترنتی http://sjh.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-414&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات