پزشکی بالینی ابن سینا، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ارزیابی انواع کم شنوایی در کودکان ۶ ساله مورد بررسی در طرح سنجش پیش دبستانی استان همدان در سال ۱۳۷۷
چکیده فارسی مقاله با توجه به اهمیت شنوایی در سنین رشد، بررسی وضعیت شنوایی کودکان در بدو ورود به دبستان تا حد بسیار زیادی می تواند از افت تحصیلی آنان در آینده جلوگیری نماید. هدف از این مطالعه که همزمان با طرح سنجش کودکان پیش دبستانی استان همدان در سال 1377 صورت گرفته ، تعیین انواع کم شنوایی در این گروه سنی بوده است. این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی مقطعی بود که در طی آن از 22152 کودک توسط کارشناسان شنوایی سنجی بکمک معاینه اتوسکوپیک و انجام آزمون شنوایی سنجی با تون خالص ، غربالگری بعمل آمد.کودکانی که دارای شنوایی غیر طبیعی بودند پس از تکمیل پرسشنامه ای که براساس شرح حال اخذ شده از والدین پر می شد ، جهت معاینه تخصصی گوش و حلق و بینی و انجام آزمون های ادیومتریک تکمیلی به درمانگاه تخصصی ارجاع می شدند. در این مطالعه 307 کودک(38/1 درصد) دارای انواع کم شنوایی بودند که از آن میان 196 نفر (8/63 درصد) کم شنوایی هدایتی ، 108 نفر (2/35 درصد) کم شنوایی حسی ـ عصبی و 3 نفر (97/0 درصد) کم شنوایی آمیخته داشتند.در کودکان مبتلا به کاهش شنوایی هدایتی علل کاهش شنوایی بترتیب شیوع شامل وجود ترشح ( افیوژن) در گوش میانی ، پارگی پرده تمپان با یا بدون اتوره چرکی ، وجود پلاک های وسیع تمپانواسکلروز و چسبندگی زنجیره استخوانچه ای و انسداد مادرزادی مجرای شنوایی خارجی بوده است. در کودکان مبتلا به کاهش شنوایی حسی ، عصبی علل کاهش شنوایی بترتیب شیوع شامل علل نامعلوم ، سابقه مصرف داروهای اتوتوکسیک توسط کودک ، سابقه ابتلا کودک به بیماری های عفونی و سابقه ابتلا مادر به این بیماری ها در دوران بارداری ، سابقه وارد شدن تروما به سر و سابقه ابتلا به هیپربیلی روبینمی در زمان نوزادی بوده است. با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه چون ضایعات التهابی گوش میانی علت اصلی کاهش شنوایی در کودکان پیش دبستانی محسوب می شود ، توصیه می گردد مسئولین بهداشتی و نهادهای مختلف وابسته به وزارت آموزش و پرورش به این بیماری ها توجه ویژه مبذول نموده و برنامه های مدونی را جهت تشخیص ، پیگیری و درمان آنها تهیه و اجرا نمایند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Evaluation of Different Types of Hearing Loss in 6 Years Old Preschool Children of Hamadan Province in1998
چکیده انگلیسی مقاله Any type of hearing loss can create imperfect development of educational skills in primary school children. In this descriptive study different types of hearing loss in 22152 six years old preschool children of Hamadan province were screened by means of history taking from their parents, otoscopic examination and audiometric test batteries (including P.T.A., S.D.S, S.R.T, and I.A). Overall, 307 children(1.38%) with hearing loss were found that 196 cases (63.8%) of them had conductive hearing loss (C.H.L.) , 108 cases (35.2%) had sensorineural hearing loss (S.N.H.L.) and 3 cases (0.97%) had mixed hearing loss. The causes of C.H.L. in decreasing order of frequency were otitis media with effusion, tympanic membrane perforation ± otorrhea , widespread tympanosclerosis and ossicular chain fixation and congenital aural atresia. The causes of S.N.H.L. in decreasing order of frequency were unknown ethiology, ototoxic drug consumption, and involvement with infectious diseases by children or their mothers during pregnancy, head injury and neonatal hyperbillirubinemia. The results indicated that officials should pay more attention to diagnosis , fallow up and treatment of inflammatory middle ear diseases, because they are the most frequent cause of hearing loss in preschool children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فرهاد فراهانی | farhad farahani



نشانی اینترنتی http://sjh.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-37-12&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات