پزشکی بالینی ابن سینا، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تعیین میزان تنش های قبل از قاعدگی در دانش آموزان دختر دبیرستانهای شهر همدان در سال ۱۳۷۱
چکیده فارسی مقاله تنش های قبل از قاعدگی که به نام Molimina شناخته شده امروزه در یک مجموعه علائم و به اسم سندرم قبل از قاعدگی تعریف شده است. بیش از 150 علامت مختلف شامل علائم فیزیکی ، روانی و رفتاری به این سندرم نسبت داده شده است که ارتباط دوره ای با هفته آخر Luteal Phase سیکل قاعدگی دارند. شیوع این سندرم بین 10%-20% (شکل شدید و همراه با اختلال در عملکرد) تا 40% (شکل خفیف) گزارش شده است. شکل شدیدتر این سندرم یکی از اختلالات پیشنهادی در طبقه بندی اختلالات روانی DSM III-R ، تحت عنوان (LLPDD) Late luteal phase dysphoric disorder (اختلال دیسفوریک آخر مرحله لوتئال) می باشد که برای تحقیق و بررسی بیشتر گزارش شده است. Premenstrual Syndrome (PMS) یک سندرم بین فرهنگی است ولی شناخت ، تعریف دقیق و درمان آن به عنوان یک سندرم مشخص تنها در ممالک غربی بوده است. در این تحقیق بر اساس معیارهای تشخیصی LLPDD در DSM III-R پرسشنامه ای تهیه و به 600 دختر دبیرستانهای همدان که براساس نمونه گیری تصادفی انتخاب شده بودند داده شد. دو معیار D,E تشخیص در پرسشنامه نیامده است زیرا امکان ارزیابی این دو معیار بوسیله پرسشنامه وجود ندارد. 189 نفر (5/31%) معیار A,B اختلال (علائم فیزیکی ، خلقی ، رفتاری) را داشته و در مجموع 78 نفر (13%) از افراد هر سه معیار A,B,C اختلال را داشته اند. در مقایسه با آمارهای موجود(10%-20%) این آمار بالا بوده که نتایج با توجه به محدودیت های تحقیق بحث شده است . با توجه به نتایج بدست آمده گنجاندن آموزش لازم در برنامه های بهداشت روانی توصیه شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Prevalence of Premenstrual Syndrome in High Schools’ Female Students in Hamadan
چکیده انگلیسی مقاله Premenstrual syndrome that is known today in other names as; molimina or premenstrual tension, is described in a collection of signs in the name of “PMS”. There are more than 150 different signs include of physical, psychic and behavioral signs. In this syndrome, that are depending on the last week of menstrual cycle. Incidence of this syndrome is reported between 2-10% (in severe and malfunction cases) to 40% (in mild cases). In this investigation, a questionnaire is prepared on the base of distinctional standards of LLPDD in DSMIII-R , and it is given to 600 high school’s student’s female in 1371 in Hamadan, who are chosen with random sampling. In this questionnaire there are not the two distinctional standards of E and D, because there isn’t any assessment possibility for them. 189 persons (31.5%) had two standards of A & B, and 78 persons (13%) of this population had three standards of A.B and C, that is so high in comparison with arailable statistic (2-10%). These results are discussed with consideration of investigation’s limits.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فاطمه شبیری | fatemeh shobeiri


یاسمن متقی پور | yasaman mottaghipour



نشانی اینترنتی http://sjh.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-218-21&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات