|
پزشکی بالینی ابن سینا، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی رضایت همراهان بیماران مراجعه کننده به بخش های اورژانس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان در سال ۱۳۷۳ |
|
چکیده فارسی مقاله |
این بررسی بمنظور ارزیابی رضایت مردم از اورژانس بیمارستانها در قالب یک مطالعه مقطعی انجام گرفته است و جامعه آماری آن را همراهان بیماران مراجعه کننده به بخش اورژانس بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان تشکیل می دهد (342=N). نمونه گیری به شیوه سهمیه ای انجام گرفت. ابزار سنجش رضایت همراهان بیماران چک لیستی مشتمل بر 20 سئوال بود که روائی و پایائی آن مورد تائید قرار گرفته بود. یافته های این تحقیق گویای آنست که 1/47% از همراهان بیماران از اورژانس ها رضایت کامل داشته اند. رضایت با بیمارستان محل مراجعه ، میزان تحصیلات ، دفعات مراجعه ، بستری شدن در بخش و سرنوشت بیمار ارتباط معنی دار داشت. لیکن ارتباطی بین رضایت و متغیرهای سن ، جنس ، وضعیت تأهل ، وجود فرد آشنا در بیمارستان ، بیمه بودن و شهرستان محل ارجاع یافت نشد. از 20 سئوال پرسیده شده ، سنگینی هزینه (7/63%) ، معطلی بیش از حد (2/58%) ، خرید وسایل توسط همراه بیمار (55%) ، عدم حضور به موقع پزشک آنکال یا رزیدنت (55%) ، برهم ریختگی اورژانس (43%) و به سختی راه افتادن کار بیمار (8/41%) ، به ترتیب بیشترین درصد پاسخ نامطلوب را بخود اختصاص داده اند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
رضایت / همراهان بیمار / بخش های اورژانس |
|
عنوان انگلیسی |
A Survey of Satisfaction of People Accompanying the Patient in Emergency Department |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
This is a cross sectional design and its target population are people accompanying the patients who referred to emergency department (n=342). Sampling procedure was done as quota sampling Assessment tool of satisfaction of people accompanying the patient in emergency department was developed by researchers after identifying validity & reliability. The results of the study indicates that 47.7 percent of people accompanying the patient have satisfaction from emergency department. Results found that there is no significant difference between kinds of hospitals, education, reference times to hospital, referred to ward and patient’s fate and satisfaction of people accompanying the patient. Whereas, between age, sex, martial status of patients and satisfaction was not seen significant. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Emergency / People Accompanying / Satisfaction |
|
نویسندگان مقاله |
فرید ابوالحسنی | farid abolhassani
محسن توکل | mohsen tavakol
|
|
نشانی اینترنتی |
http://sjh.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-71-8&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|