ارگونومی، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ارتباط بین ابعاد آنتروپومتریک با ناهنجاری های بالاتنه در دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: این پژوهش با هدف بررسی ارتباط بین ارگونومی تجهیزات آموزشی با شاخص های آنتروپومتری و ناهنجاری های بالاتنه در دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهر مشهد انجام شد. روش کار: تعداد 375 نفر از دانش‌آموزان دختر ابتدایی شهر مشهد به‌صورت تصادفی- خوشه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شده اند و پس از بررسی اندازه های آنتروپومتری آزمودنی ها و ابعاد تجهیزات آموزشی، ناهنجاری های بالاتنه آزمودنی ها شامل کیفوز و لوردز کمری به وسیله خط کش منعطف ارزیابی و اندازه گیری شد. ارتباط بین متغیر های مورد بررسی توسط فرمول های اندازه های آنتروپومتری درحالت متناسب، یک حالت بزرگ تر و یک حالت کوچک تر از اندازه متناسب محاسبه شد. محاسبات آماری با استفاده از نرم‌افزار  SPSS نسخه 16 در سطح معنی داری (05/0p≤) انجام شد. یافته ها: این پژوهش نشان داد که نیمکت های 8/81 درصد آزمودنی ها با توجه به ارتفاع رکبی آن ها از حداکثر محدوده پذیرفته شده، بلندتراست.  همچنین، 8/76 درصد آزمودنی ها از میزهایی استفاده می کنند که بلندتر از حداکثر محدوده پذیرفته شده است و عمق همه نیمکت های مورد استفاده نامتناسب و از حداقل محدوده پذیرفته شده، کوچک تر هستند. علاوه بر این، بین میزان تناسب ارتفاع نیمکت و ارتفاع رکبی آزمودنی ها و ناهنجاری های لوردوزکمری و کیفوز رابطه معنی داری وجود داشت (05/0≥p). نتیجه گیری: براساس نتایج، میز و نیمکت های مورد استفاده دانش آموزان حتی از حداقل رعایت استاندارد های ارگونومیکی برخوردار نیستند، و توصیه می شود تدابیر لازم جهت بهبود وضعیت ارگونومی تجهیزات مدارس منطبق با دامنه سنی دانش آموزان اتخاذ گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارگونومی، تجهیزات آموزشی، آنتروپومتری، کیفوز، لوردوز

عنوان انگلیسی The relationships between anthropometrical domain and upper extremity abnormalities in primary school girl students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The purpose of this study was to study the relationship between ergonomic of educational equipments with anthropometrical parameters and upper extremity abnormalities in primary school girl students in Mashhad.  Methods: In this way, 14225 girl students were selected as statistical population, and then 375 subjects randomly were selected as a samples study. Some anthropometrical parameters as; popliteal height, popliteal-buttock length, elbow height from 90° angle, and shoulder height from setting position along with some educational equipments dimension used such as bench height, bench depth, desk height and width were measured. Moreover, upper extremity abnormalities including lumbar lordosis and thorax kyphosis were evaluated by flexible ruler. The related anthropometrical measures along with desk and bench dimensions also were determined in range of accepted limit (AL), over range of accepted limit and below range of accepted limit for each of benches and desks dimension. For statistical analysis the Chi-Square test in contingency tables, Cramer's phi were used by SPPS version 16 (P< 0/05). Results: The result of this study indicated that the 81/8 percent of benches was higher than max accepted limit of the popliteal height, and 76/8 of students used some desks that was higher than max accepted limit (P< 0/05). Bench depth was inappropriate for %100 of students and smaller than min accepted limit. Furthermore significant relationship observed between measure match bench height with popliteal height and abnormalities lordosis and kyphosis (p≤0/05). Conclusion: The result of present study indicated that educational equipments of the Mashhad schools had no minimum ergonomic standard.         
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سعید ایل بیگی | Saseed Ilbeigi
Associate Professor, Faculty of Sport Sciences, University of Birjand, Birjand, Iran
دانشیار، گروه علوم زیستی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران

نفیسه رستگار | Nafise Rastegar
MA in Sport Sciences, Faculty of Sport Sciences, University of Birjand, Birjand, Iran
کارشناس ارشد، علوم ورزشی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران

مرضیه ثاقب جو | Marzieye Saghebjoo
Associate Professor, Faculty of Sport Sciences, University of Birjand, Birjand, Iran
دانشیار، گروه علوم زیستی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران

احمد ابراهیمی عطری | Ahmad Ebrahimi Etri
Associate Professor, Faculty of Sport Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
دانشیار، گروه فیزولوژی ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

حسین فرزانه | Hosein Farzaneh
MA in Sport Sciences, Faculty of Sport Sciences, University of Birjand, Birjand, Iran
کارشناس ارشد، علوم ورزشی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران


نشانی اینترنتی http://journal.iehfs.ir/browse.php?a_code=A-10-105-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات