مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۲۴، شماره ۱، صفحات ۱-۸

عنوان فارسی تأثیر آموزش بر خودکارآمدی مادران درخصوص برخورد با نشانه های خطر در کودکان کمتر از پنج سال شهر اراک در سال ۱۳۹۳
چکیده فارسی مقاله مقدمه: آموزش و مشاوره رفتارهای دلبستگی قبل از تولد می تواند ارتقاء دهنده ارتباط عاطفی بین مادر و نوزاد باشد. لذا این مطالعه با هدف تعیین تاثیر مشاوره در اولین بارداری بر دلبستگی مادر و جنین در سال 1394 در شهر همدان انجام شد. روش کار: این پژوهش ‌یک مطالعه کارآزمایی بالینی بود. افراد نمونه 110 نفر زن نخست زا بودند که در سن حاملگی 32-30 هفته قرارداشته و به صورت تخصیص تصادفی بلوکی به دو گروه آزمون و کنترل (هر گروه 55 نفر) تقسیم شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه استاندارد کرانلی برای سنجش دلبستگی مادر به جنین بود. قبل از مشاوره پرسشنامه درهر دو گروه تکمیل شد. سپس چهار جلسه مشاوره گروهی، هر هفته در طی یک ماه برای مادران گروه آزمون علاوه بر مراقبتهای روتین بارداری گذاشته شد. در حالیکه گروه کنترل فقط مراقبتهای روتین را دریافت می کردند. دو هفته پس از اتمام مشاوره، افراد در دو گروه مورد بررسی مجدد قرار گرفتند. میانگین نمرات دلبستگی مادر-جنین بین دو گروه و درون گروهها با یکدیگر مقایسه شدند. یافته ها: میانگین نمرات دلبستگی مادر به جنین بعد از مشاوره در گروه آزمون تفاوت اماری معنی داری با گروه کنترل داشت (P < 0.001). میزان دلبستگی در گروه مورد افزایش معنی داری داشت در حالیکه در گروه شاهد تغییر معنی دار آماری مشاهده نشد. نتیجه گیری: مشاوره رفتارهای دلبستگی به مادران در طی مراقبتهای پره ناتال می تواند در جهت ارتقاء ارتباط مادر-جنین موثر باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دلبستگی، جنین، بارداری، مشاوره

عنوان انگلیسی education and self-efficacy of Mothers Regarding Alerting signs in children Less than five Years in Arak, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Training and consulting attachment behavior may promote bonding between mothers and infants. The aim of this study was to determine the effect of consultation in primi-parous mothers on Maternal-Fetal Attachment (MFA) in 2015 in Hamadan city, Iran. Methods: This study was a randomized clinical trial. Subjects were 110 nulliparous women in 30-32 weeks of gestational age. Participants were randomly assigned to two experimental and control groups (each group: n = 55). The collected data included demographic information as well as standard Cranley’s questionnaire information to measure the MFA. Before the consultation, questionnaires were completed by both groups. Then, four weekly group sessions during a month were conducted in the case group, while the control group only received routine care. Two weeks after the consultation, the two groups were re-examined. The averages of score changes in maternal-fetal attachment between the two groups as well as within groups were compared. Results: After consultation, there was a significant difference between case and control groups on the mean of MFA scores. The mean of MFA significantly increased in the case group (P < 0.001). However, no significant change was observed in the control group. Conclusions: Consultation of the MFA behavior can be used to promote mother-fetus relationship during prenatal care.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله طاهره رضی | tahereh razi


محسن شمسی | mohsen shamsi


محبوبه خورسندی | mahboubeh khorsandi


نسرین روزبهانی | nasrin rouzbahani


مهدی رنجبران | mehdi ranjbaran


غلام حسین فلاحی نیا | gholam hosein falahi nia
دانشکده پرستاری و مامایی


نشانی اینترنتی http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-119-11&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده nursing|
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات