|
مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۲۳، شماره ۱، صفحات ۲۶-۳۷
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه تاثیر دو روش آموزش بهداشت قاعدگی (سخنرانی و گروه همسالان) برآگاهی و عملکرد دختران دبیرستانی شهر همدان در سال ۱۳۹۳ |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: عدم رعایت بهداشت قاعدگی می تواند منجر به مشکلاتی در سلامت دختران نوجوان شود. هدف از این مطالعه مقایسه تاثیر دو روش آموزشی (سخنرانی و گروه همسالان) بر عملکرد دختران در مورد بهداشت قاعدگی در دبیرستانهای شهر همدان بود. روش کار: در این مطالعه مداخله ای 200 دانش آموز دختردوره اول متوسطه با روش نمونه گیری خوشه ای از شهر همدان انتخاب شدند. افراد نمونه در دو گروه 100 نفره (آموزش همسالان و آموزش سخنرانی) طی 4 جلسه هفتگی آموزش دیده و مقایسه شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه آگاهی و عملکرد بهداشت قاعدگی بود که قبل، بلافاصله بعد از آموزش و یک ماه پس ازآموزش تکمیل شد. اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی، آزمونهای t مستقل و زوجی، کای اسکوئر و آنالیز واریانس با اندازه گیریهای مکررتحلیل شدند. یافتهها: بین دو گروه تفاوت معنی داری از نظر میانگین سنی (در گروه سخنرانی35/13و در گروه همسالان31/13 سال، 05/0 P> ) و سن منارک وجود نداشت (در گروه سخنرانی41/12 و در گروه همسالان20/12سال ،05/0 P> ). در گروه سخنرانی وگروه همسالان میانگین نمره آگاهی و عملکرد در طول زمان (قبل، بلافاصله و یک ماه پس از آموزش) افزایش معناداری داشت (001/0 P< ). بین دو گروه تفاوت معنی داری از نظر آگاهی و عملکرد بهداشت قاعدگی دیده شد (001/0 P< ). نتیجه نهایی: روش آموزشی گروه همسالان در ارتقای بهداشت قاعدگی دختران نوجوان روش موثری بود. از اینرو برنامه ریزان بهداشتی باید از روش های مناسب جهت آموزش مسایل بهداشتی و توانمندسازی دختران نوجوان بهره جویند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آگاهی ،آموزش بهداشت ،بهداشت قاعدگی ،عملکرد ، نوجوان |
|
عنوان انگلیسی |
Comparing the effect of lecture and peer training on menstrual health knowledge and practices among high school girls in Hamadan city, 2014 |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: Poor menstrual health can lead to serious health problems among adolescent girls. This study was performed to assess the impact of two school-based menstrual education programs (lecture and peer) on menstrual knowledge and practices in high school girls. Methods: This quasi-experimental interventional study was conducted on 200 female students (100 in peer and 100 in lecture group) of a high school selected by cluster sampling in Hamadan city in 2014. The participants were trained either by peers or through lectures during 4 weekly sessions and then were compared. Data were collected by a structured questionnaire containing questions about students' menstrual hygiene, knowledge and practice. Two groups were compared at pre-test, immediately after training, and one month after completing the training program. Data were analyzed using descriptive statistics, independent t-test, chi-square test and analysis of variance with repeated measures. Result: There were no significant differences between the two groups for mean age (13.35 in lecture and 13.31 in peer group P> 0 .05) and age at menarche (12.41 in lecture and 12.20 in peer group P> 0 .05).The mean score of knowledge and practice in the two groups significantly increased over time (before, immediately after and one month after training) (P< 0 .001). The results showed a significant difference between the two groups on knowledge and practices of menstrual health (P< 0 .001). Conclusions: Peer group education is an efficient method for menstrual health promotion. Hence, health planners must be able to provide health programs for training and empowerment of adolescent girls. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
پریسا پارسا | parisa parsa chronic diseases home care research center. department of mother and child health. hamadan university of medical sciences, hamadan, iran مرکز تحقیقات مراقبت بیماریهای مزمن در منزل ، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)
زهرا موسوی | zahra mosavi faculty of nursing and midwifery, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran دانشکده پرستاری و مامایی ، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان ، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)
فاطمه چراغی | cheraghi fatemeh chronic diseases home care research center. department of mother and child health. hamadan university of medical sciences, hamadan, iran مرکز تحقیقات مراقبت بیماریهای مزمن در منزل ، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)
مریم فرهادیان | maryam farhadiyan dept. statistics and epidemiology, faculty of public health, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran. گروه آمار و اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-77-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
پرستاری |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|