|
مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۲۳، شماره ۱، صفحات ۶۳-۷۳
|
|
|
عنوان فارسی |
اثر بخشی" آموزش گروهی آگاهی افزایی از سندرم پیش از قاعدگی" بر تاب آوری در برابر استرس و کیفیت زندگی دانش آموزان دختر دبیرستانی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه : سندرم پیش از قاعدگی می تواند بر کیفیت زندگی و تاب آوری در برابر استرس نوجوانان تأثیر گذارد . لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش گروهی آگاهی افزایی از سندرم پیش از قاعدگی بر تاب آوری در برابر استرس و کیفیت زندگی دانش آموزان دختر دبیرستانی انجام شد . روش کار : این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون – پس آزمون دو گروهی بود . دانش آموزان دختر پایه دوم دبیرستانهای تهران در سال تحصیلی 1392-93 با نمونه گیری خوشه ای از مناطق 20 گانه آموزش و پرورش، دو دبیرستان و از هر دبیرستان یک کلاس انتخاب شدند . به طور تصادفی، از یک کلاس 15 نفر به گروه کنترل و از کلاس دیگر 15 نفر به گروه آزمون اختصاص یافتند . مداخله طی 10 جلسه صورت گرفت . داده ها در ابتدا و دوماه پس از پایان جلسات گردآوری شد . ابزار پژوهش، مشخصات جمعیت شناختی، پرسشنامه تشخیصی اختلال پیش از قاعدگی، مقیاس تاب آوری ( Connor-Davidson resilience scale ) ، پرسشنامه زمینه یابی سلامت فرم کوتاه ( SF-36 ) بود . تحلیل داده ها با آزمون تی، تی - زوجی و من - ویتنی با اطمینان 95% توسط نرم افزار SPSS/16 انجام شد . یافته ها : مشخصات فردی دو گروه کنترل و آزمون تفاوت معنی داری نداشت (05/0 > P ). در بدو ورود، میانگین نمرات اختلال پیش از قاعدگی، مقیاس تاب آوری و کیفیت زندگی دو گروه مشابه بودند (05/0 > P ). اما در مرحله دوم اندازه گیری، تنها در گروه آزمون، ارتقای واضحی در میانگین نمرات اختلال پیش از قاعدگی (001/0> P ) ، تاب آوری (01/0> P ) ، و کیفیت زندگی (01/0> P ) دیده شد . نتیجه نهایی : آموزش می تواند سبب بهبود نشانگان اختلال پیش از قاعدگی، تاب آوری در برابر استرس و کیفیت زندگی نوجوانان شود . |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Premenstrual syndrome can affect people’s resilience and quality of life. The aim of this study was to determine the impact of awareness group training of premenstrual syndrome on resilience and quality of life in the female high school students. |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: Premenstrual syndrome can affect people’s resilience and quality of life. The aim of this study was to determine the impact of awareness group training of premenstrual syndrome on resilience and quality of life in the female high school students. Methods: The present study was quasi-experimental with pre- and post-test with a control group. The study population was second grade high school girls randomly selected by cluster sampling from one class in two high schools in each of the 20 districts of Education Office in Tehran. Fifteen students with dysmenorrhea in each class were randomly assigned to the control or the experimental group. Students in the experimental group participated in 10 weekly 75-minute sessions of training. Data were collected at baseline and two months after the end of the sessions in the experimental group. The study tools were a demographic questionnaire, the diagnostic questionnaire of premenstrual syndrome (DQPS), Connor-Davidson resilience scale (CDRS), and 36-Item Short Form Survey Instrument (SF-36). Data were analyzed by t-test, paired t-test and Mann-Whitney in the SPSS version 16.0. Results : There was no statistical difference between control and experimental groups in their demographic characteristics (P>0.05). At baseline, the groups matched for mean scores of PMS, resilience and quality of life (P>0.05). However, at the post-test, only the students in the experimental group had an improvement in their mean scores of PMS (P< 0.001), resilience (P< 0.01) and quality of life (P< 0.01). Conclusion: Training can enhance the mean scores of the adolescent’s PMS, resilience and quality of life. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
نسیم اشتری | nasim ashtari no 2-24 sq-naarmak-tehran-iran تهران ، نارمک ، خ مینوی شرقی ، میدان 24، پ2 واحد4، کدپستی 1681956315
تقی پورابراهیم | taghi pourebrahim counseling group-dep. of education and psychology,shahid beheshti university-evin-tehran-iran ایران، تهران،اوین،دانشگاه شهیدبهشتی،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی،گروه مشاوره سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
آناهیتا خدابخشی کولایی | anahita khodabakhshi koolaee counseling group,dep. of counseling.islamic azad university.sciences and research branch of arak, arak, iran ایران،اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات اراک.گروه مشاوره سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
ابوالقاسم خوش کنش | abolghasem khosh konesh counseling group-dep. of education and psychology,shahid beheshti university-evin-tehran-iran ایران،تهران، اوین، ولنجک،دانشگاه شهید بهشتی،دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، گروه مشاوره سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
مهناز خطیبان | mahnaz khatiban mother and child care research center.hamedan university of medical science.hamedan.iran همدان، بلوار شهید فهمیده، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات مراقبت مادر و کودک، گروه پرستاری
|
|
نشانی اینترنتی |
http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-250-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
پرستاری |
نوع مقاله منتشر شده |
کاربردی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|