مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۲۱، شماره ۲، صفحات ۲۱-۳۱

عنوان فارسی بررسی اثر بخشی برنامه آموزشی در رابطه با ترغیب زنان باردار به شیردهی با بهره گیری از تئوری رفتار برنامه ریزی شده
چکیده فارسی مقاله مقدمه: امروزه مادران تحت تاثیر عوامل متعددی تمایل به شیردهی را از دست داده و شیردهی مصنوعی را شروع می کنند که صدمات بیشماری را بر کودکان ، خانواده ها و جامعه تحمیل می کند. هدف از این مطالعه تعیین تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده در انتخاب روش شیردهی مادران مراجعه کننده به مراکز بهداشتی شهر شاهرود بوده است. روش کار: پژوهش حاضر از نوع مطالعات مداخله ی است که بر روی 60 نفر از زنان باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر شاهرود در سال 1390 انجام شده است . پس از انجام آزمون اولیه با استفاده از پرسشنامه، در گروه مداخله ، آموزش اختصاصی بر اساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده ، انجام گردید . و یک ماه بعد آزمون مجدد در هر دو گروه انجام شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که تفاوت معنی داری در میانگین نمره آگاهی، ارزیابی از نتایج و نگرش و کنترل رفتاری درک شده، هنجارهای انتزاعی ، قصد رفتاری بین زنان باردار گروههای مداخله و شاهد بعد از انجام مداخله آموزشی وجود داشته است (0.05>P). نتیجه نهایی: نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش مادران باردار درزمینه ی ترغیب به شیردهی از پستان مؤثر بوده است. بنابراین استفاده از تئوری تغییر رفتار برای تشویق مادران به شیردهی توصیه می شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effectiveness of educational program related to persuade women for breast feeding based on theory of planned behavior (TPB)
چکیده انگلیسی مقاله Background: Today, mothers affected by different factors has lost their tendency to breastfeeding and started artificial feeding which imposes lots of problems to the society, family and children. The purpose of this study was to determine the efficacy of educational program based on theory of planned behavior on feeding methods selected by mothers referred to the health centers of Shahrood city. Methods: This interventional study was done on 60 pregnant women who had referred to health centers of Shahrood city in 1390. After doing the initial test by the use of a questionnaire, education of intervention group was started. One month later, another test was performed on both groups. Result: The findings of study indicated that after the educational intervention, there were significant differences between the mean scores of intervention and control group members in their knowledge, evaluation of outcomes, perceived behavior control and approach, subjective norms and behavioral intention (P< 0/05). Conclusion: This study demonstrated that educating pregnant women based on theory of planned behavior was effective in encouraging them to breastfeeding, thus it is recommended to use this educational method to persuade mothers to breastfeeding.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله دکترافسانه کرامت | a keramat ph d


سیده زهرا معصومی | sz masoumi


دکترفاطمه شبیری | f shobeiri ph d


مهدی راعی | m raei


مهدی اندرزگو | m andarzgoo


راحله بابازاده | r babazadeh ph d student



نشانی اینترنتی http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-1135&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات