مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۲۱، شماره ۲، صفحات ۶۷-۷۷

عنوان فارسی تحلیل تأثیر آموزش پرستاری مبتنی بر شواهد بر مراحل پنجگانه فرآیند پرستاری
چکیده فارسی مقاله مقدمه: فرآیند پرستاری یک روش اندیشمندانه برای تعیین و حل مشکلات سلامتی به منظور برآوردن نیازهای مراقبت بهداشتی است که به نظر اکثر صاحب نظران مفهوم پرستاری مبتنی بر شواهد را تداعی می کند. این مطالعه با هدف آنالیز تاثیر آموزش پرستاری مبتنی بر شواهد بر مراحل پنجگانه فرآیند پرستاری در دانشجویان پرستاری انجام شد. روش کار: این پژوهش نیمه تجربی بر روی 48 دانشجوی ترم 3 پرستاری دانشکده پرستاری ارومیه در سال تحصیلی 1392-1391 انجام گردید. نمونه گیری به صورت در دسترس انجام گرفت و به طور تصادفی به دو گروه کنترل (24) و مداخله (24) تقسیم شدند. دانشجویان گروه مداخله تحت آموزش پرستاری مبتنی بر شواهد قرار گرفتند. نحوه نگارش فرآیند پرستاری توسط دانشجویان گروه کنترل و مداخله با چک لیست مورد ارزیابی قرار گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 16 و آزمون آماری کای دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج این مطالعه نشان داد در ارزیابی کلی فرآیند پرستاری بر اساس آموزش پرستاری مبتنی بر شواهد در پنج حیطه، در بررسی و شناخت 9/61 درصد، در اولویت بندی اهداف 9/66 درصد، در برنامه ریزی 2/72 درصد، در اجرا 3/77 درصد و در ارزشیابی 4/68 درصد عملکرد مثبت نسبت به گروه کنترل داشته است، که از لحاظ آماری معنی دار بوده است (05/0>P). نتیجه نهایی: آموزش پرستاری مبتنی بر شواهد بیش از روش مرسوم منجر به ارتقای مهارت اجرای فرآیند پرستاری در دانشجویان پرستاری می شود. بنابراین پیشنهاد می شود از این روش در آموزش بالینی استفاده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، پرستاری مبتنی بر شواهد، فرآیند پرستاری

عنوان انگلیسی Analysis of evidence-based nursing education on the five stages of the nursing process.
چکیده انگلیسی مقاله Background: Nursing process is a thoughtful approach to identify and solve health problems in order to meet health care needs an approach that according to the majority of scholars associates with the concept of evidence-based nursing. This study was done to analyze the impact of evidence-based nursing education on five scopes of nursing process among nursing students. Methods: This quasi-experimental study was conducted on 48 third semester nursing students in Orumie nursing faculty in the academic year 2012-2013. Subjects were collected based on convenience sampling and then randomly divided to intervention and control groups (24 members in each group). Intervention group received evidence-based nursing education. Using a checklist, we evaluated both groups’ styles in writing nursing process. Data was analyzed by SPSS software and chi-square test. Results: The results of study showed that after the intervention there was a statistically significant difference between the groups. Members of intervention group had better performance in all five scopes of nursing process in comparison with control group members (The percentages of their better performances are as follows: in assessment scope 61/9%, in the priority scope66/9% ,in the planning scope 72/2%, in implementation77/3%, and in the evaluation 68/4%). Conclusion: Evidence-based nursing education improves the skills of nursing process more than traditional method, therefore it is recommended to use this method in clinical educations.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله education / evidence-based nursing / nursing process

نویسندگان مقاله دکتر حسین حبیب زاده | h habib zadeh ph d


نسرین خواجه علی | n khajeali


دکتر حمیدرضا خلخالی | hr khalkhali ph d


یوسف محمدپور | y mohammadpour



نشانی اینترنتی http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-1140&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات