|
مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۲۰، شماره ۲، صفحات ۳۲-۴۲
|
|
|
عنوان فارسی |
تاثیر آموزش مبتنی بر اجرای دستورات بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به آسم |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و هدف:کیفیت زندگی بیماران مبتلا به آسم تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله عدم آگاهی و دانش آنها نسبت به این بیماری قرار دارد. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مدل آموزشی مبتنی بر اجرای دستورات بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به آسم انجام گرفت. روش کار: در اینمطالعه نیمه تجربی، جامعه مورد مطالعه شامل70 بیمار مبتلا به آسم مراجعهکننده به کلینیک بعثت شهر کرمان در سال 1390 می باشد که به روش تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. درگروه آزمون ، بیماران بر اساس مدل آموزشی مبتنی بر اجرای دستورات به مدت چهار جلسه دو ساعته تحت آموزش قرار گرفتنددر حالی که به گروه کنترل، هیچ گونه آموزشی داده نشد. کیفیت زندگی بیماران قبل وهشت هفته بعد ازاتمام آزمون ،با استفاده از پرسشنامه کیفیت زندگی بیماران مبتلا به آسم اندازه گیری گردید. اطلاعات با استفاده نرم افزار آماری SPSS (18) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج : میانگین نمره کلی کیفیت زندگی قبل از شروع دوره آموزشی در گروه آزمون 4/37 و در گروه کنترل85/32 بود که تفاوت معنی داری نداشت . بعد از آموزش میانگین نمره کیفیت زندگی در گروه آزمون به 1/27 و در گروه کنترل به 82/32 رسید که از نظر آماری تفاوت معنی دار بود . نتایج نشان داد که کیفیت زندگی در گروه آزمون بعد از آموزشبه شکل معناداری بهبود یافته بود اما کیفیت زندگی در گروه کنترل بعد از آزمون تفاوت معناداری را نشان نداد. همچنین میانگین نمره کیفیت زندگی در گروه آزمون در مقایسه با گروه کنترل بعد از اجرای آزمون به شکل معناداری بیشتر بود (05/0 P<). نتیجه نهایی: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که آموزش بیماران مبتلا به آسم بر اساس مدل آموزشی مبتنی بر اجرای دستورات سبب بهبود قابل توجه کیفیت زندگی این بیماران می گردد ، لذا تیم مراقبتی و درمانی به ویژه پرستاران می توانند از این مدل،جهت مراقبت از بیماران استفاده نمایند. کلید واژه ها:آموزش / بیماران مبتلا به آسم /کیفیت زندگی / مدل آموزشی |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش ، بیماران مبتلا به آسم ،کیفیت زندگی ، مدل آموزشی |
|
عنوان انگلیسی |
The Effects of the Compliance Based Education on Asthmatic Patients’ Quality of Life |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction & Objective: The quality of life in asthmatic patients is affected by different factors including lack of knowledge about the disease. This study was designed to investigate the effects of the compliance-based education model on asthmatic patient’s quality of life. Materials & Methods: In this quasi-experimental study, 70 patients who had referred to Besat outpatient clinic in Kerman were selected as samples and randomly divided into experiment and control groups. Members of the experiment group took part in four sessions of group education, each lasted 2 hours while the control group received no intervention. Both groups of the patients, before and eight week safter the intervention, filled out the questionnaire of asthmatic patients’ quality of life designed by Marks et al in 1992. Data was analyzed by SPSS / 16 software. Results: Before the intervention, the total mean scores of the quality of life in the experiment and control groups were 34/7 and 32/85 respectively. After the intervention the figures reached to 27/1 and 32/82 that was a statistically significant difference. Based on the results of this study, after the education the quality of life in the experiment group had improved significantly while there wasn’t seen such a difference in the control group. Also the mean score of the quality of life in the experiment group compared with the control group was significantly better (P< 0/05). Conclusion: The results of this study showed that educating asthmatic patients with compliance based model can improve the quality of their lives, therefore health care team specially the nurses can use this model while taking care of patients with asthma. Keywords: Asthma Patients / Education / Educational Model / Quality of Life |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
منصور عرب | m arab m sc
اسرای ناصحی | a nassehi m sc
دکتر فریبا برهانی | f borhani ph d
دکتر عباس عباس زاده | a abas zadeh ph d
مجتبی جعفری | mojtaba jafari
|
|
نشانی اینترنتی |
http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-1112&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
پرستاری |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|