مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۲۰، شماره ۲، صفحات ۴۶-۵۶

عنوان فارسی توانمند سازی روان‌شناختی در پرستاران بالینی ایران
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف: استرسها و تهدیدات درک شده در محیط کار، یک پدیده جهانی در پرستاری است. توانمندسازی روان­شناختی می­تواند منجر به ایجاد مانعی در برابر استرس و باعث بهبود ارائه خدمات مراقبتی شود. این مطالعه به منظور تبیین نظری توانمندسازی روان­شناختی در پرستاران بالینی انجام گرفته است. روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی است. در این پژوهش 14 نفر از پرستاران و 4نفر از سرپرستاران در بیمارستانهای آموزشی و درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال 91-90 براساس نمونه­گیری مبتنی بر هدف و با استفاده از مصاحبه­های عمیق نیمه ساختار مورد مصاحبه قرار گرفتند. کلیه مصاحبه­ها ضبط و سپس دست نویس شده و با استفاده از روش مقایسه­ای مداوم و به روش" تحلیل محتوای کیفی از نوع قراردادی"مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند . نتایج: سه مضمون اصلی از داده­ها استخراج گردید. این مضامین شامل خودیاری، ‌رفتارهای ­مدیریتی و خودکارآمدی بودند.پرستاران با تلفیق این مضامین به توانمندسازی روان­شناختی می­پرداختند. نتیجه­ نهایی: توانمندسازی روان شناختی یک مفهوم پویا و متغیر و چند بعدی و دارای ماهیت پیچیده می­باشد و تحت تاثیر اقدامات فردی و مدیریتی قرار می­گیرد. مدیران پرستاری با رفتارهای توانمندکننده و حمایتی و ایجاد فرصت­های رشد و توسعه حرفه­ای می­توانند از توانمندی روان شناختی کارکنان اطمینان حاصل کرده و به بهبود کیفیت مراقبتها دست یابند. مربیان و اساتید پرستاری نیز می­توانند با آموزش روشهای خود توانمندسازی، نیروی کارآمد، با کفایت و مقاوم در برابر استرس­های محیط کار پرورش دهند. کلید واژه ها:استرس / پرستاران­بالینی / توانمندسازی­روان­شناختی/ محیط­کار
کلیدواژه‌های فارسی مقاله استرس ، پرستاران‌بالینی ، توانمندسازی‌روان‌شناختی، محیط‌کار

عنوان انگلیسی Psychological Empowerment in Iranian Clinical Nurses
چکیده انگلیسی مقاله Introduction & Objective:Stress and perceived threats in the workplace are global phenomena in nursing. Psychological empowering can act as a buffer against stress and improve the quality of the provided care. This study was designed to explain theoretically the psychological empowering of Iranian clinical nurses. Materials & Methods:In this qualitative study fourteen nurses and four head-nurses from hospitals connected with Orumieh University of medical sciences were selected through purposive sampling. Data was collected by deep interview with semi-structural questions. Finally data was analyzed using the conventional qualitative content analysis. Results:Data analysis resulted in the emergence of three main themes of self-assistance, management behaviors, self-efficacy and eight related sub themes. Nurses empowered themselves psychologically by integrating the three mentioned themes. Conclusion:Psychological empowering is a dynamic and multi-dimensional concept with a complex nature which is influenced by personal and managing measures. With adopting empowering and supportive behavior and with creating opportunity for growth and professional development of nurses, managers can ensure their staff's psychological empowerment which can lead to the improvement of the quality of their provided care. Nursing instructors and teachers by instructing self-empowering methods can train efficient workforces who are resistant against workplace stress. Keywords:Clinical Nurse / Iran / Psychological empowerment / Stress / Workplace
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رقیه صدیفی | r sodeify ph d student


دکتر زهره ونکی | z vanaki ph d


دکتر عیسی محمدی | e mohammadi ph d



نشانی اینترنتی http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-1114&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات