|
مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۱۷، شماره ۱۲، صفحات ۵-۱۵
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی نظرات پرسنل اتاقهای عمل بیمارستانهای آموزشی شهر همدان درخصوص ارضای نیازهای اساسی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و هدف: انسانها نیازها یا خواسته های درونی دارند که سبب فعالیت آنها می شود و تلاش می کنند نیازهایی را که در زمان خاصی برایشان اهمیت دارد برآورده سازند لذا توجه به نیازهای افراد در سازمان امری مهم ولازم می باشد. این پژوهش به منظور تعیین نظرات پرسنل اتاقهای عمل بیمارستانهای آموزشی شهر همدان درخصوص ارضای نیازهای اساسی انجام گرفته است. روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی مقطعی است. جامعه پژوهش کلیه پرسنل اتاق های عمل در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان بوده اند و واحدهای مورد پژوهش 81 نفر از پرسنل اتاق عمل بودند که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه مشتمل بر دو بخش بود قسمت اول سوالات مربوط به اطلاعات دموگرافیک واحدهای مورد پژوهش و بخش دوم سوالات مربوط به نیازهای اساسی بوده است. نتایج: نتایج تحقیق نشان داد ارضای نیازهای روانی پرسنل بصورت5/76 درصد کم ، 2/22 درصد متوسط و 3/1 درصد زیاد بوده است و در رابطه با ارضای نیازهای اجتماعی پرسنل بصورت2/80 درصد کم، 8/14 درصد متوسط و9/4 درصد زیاد بوده است. نتایج پژوهش نشان داد که بین تعداد فرزندان و ساعت کار درهفته با ارضای نیازهای اساسی پرسنل رابطه معنی داری وجود داشته است. نتیجه نهایی: یافته های حاصل از پژوهش بیانگراین بود که ارضای نیازهای اساسی پرسنل اتاق عمل در حد کم بوده است ، لیکن جای فعالیت برای افزایش ارضای نیازها وجود دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ارضاء نیازهای اساسی ، پرسنل اتاق عمل |
|
عنوان انگلیسی |
Survey of Opinion of Hamadan Educational Hospitals Operation Room Staffs about Basic Needs Satisfaction |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction & Objective: Human beings, depending on their inner needs and desires perform social activities. They try to fulfill those needs that are important to them in specific times. Therefore in an organization , pay attention to the personnel needs is very important and necessary . An organization trains and guides its employees in many different skills so that if their basic needs dont satisfy, their motivation will decrease and it causes depression and despondency .These results, have negative effects on their efficiency. Materials & Methods: The present survey is a descriptive study done in order to determine opinion of Hamadan educational hospitals operation room staffs about basic needs satisfaction . The subjects were all of operation room personnel in Hamadan educational hospital . The units of survey included eighty one operation room personnel selected Through convenient sampling. The instrument for gathering data was a questionnaire consists of two parts. The first part were included questions about phsychological and social needs. Results: The results showed the psychological needs of most samples(76.5%) were satisfied Low , in 22.5% of samples were average, and in 1.3% were high. Regarding the personnel social needs satisfaction, findings showed 80.3 percent was low, 24.8 percent was average , and 4.9 percent was high . The results of this survey also showed that There was a significant relationship between number of children and duration of work in a week with the satisfaction of the personnel basic needs. Conclusion: The findings of present survey indicated that basic needs satisfaction of operation room staff were very low. But, managers of health care facilities can enhanced satisfaction of these needs with fulfils many appropriate services. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Basic needs / Operation Room Personnel / Satisfaction |
|
نویسندگان مقاله |
میترا زندیه | m zandiyeh m sc
علی حیدری | a heidari m sc
ژیلا ساجدی | gh sajedi m sc f masom ghonoti m sc
فاطمه معصوم قنوتی | f m ghonouti m sc
|
|
نشانی اینترنتی |
http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-1057&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
پرستاری |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|