مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۲۹، شماره ۴، صفحات ۲۸۴-۲۹۱

عنوان فارسی واکنش‌های هیجانی به کووید ۱۹ و راهبردهای مقابله با آن در دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله مقدمه:  دانشجویان پرستاری در طی دوران کرونا همواره در مواجهه با ناقلین یا مبتلایان به کووید 19 هستند. پاندمی کرونا و تبعات ناشی از آن، می‌تواند منجر به طیف گسترده‌ای از احساسات و واکنش‌های هیجانی و عاطفی در دانشجویان پرستاری گردد. این مطالعه با هدف بررسی واکنش‌های هیجانی به کووید 19 و راهبردهای مقابله با آن در دانشجویان پرستاری انجام شده است. روش کار:  این مطالعه، توصیفی و از نوع همبستگی بود که در سال 1400 در دانشکدۀ علوم‌پزشکی ساوه و با مشارکت 106 دانشجوی پرستاری  به روش سرشماری انجام شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل دو پرسش‌نامۀ استاندارد واکنش‌های هیجانی به کووید 19 Huang و همکاران و راهبردهای مقابلۀ (فرم کوتاه) Carver بود. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS نسخۀ 19 انجام شد. یافته‌ها: میانگین نمرۀ ابعاد واکنش‌های هیجانی در حیطۀ ترس 0/56± 4/06، اضطراب 0/77± 4/19، غمگینی 0/56± 3/08، و خشم 0/56± 2/89  بود. بین میانگین نمرات ابعاد ترس و اضطراب با جنسیت تفاوت آماری معنی‌داری وجود داشت (0/05 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هیجانی، کووید- 19، سازگاری، دانشجو، پرستاری

عنوان انگلیسی Emotional Reactions to COVID-19 and Coping Strategies in Nursing Students
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Nursing students are continuously exposed to carriers or patients with COVID-19 during the pandemic. The COVID-19 pandemic and its consequences can lead to many emotional reactions in nursing students. The aim of this study was to investigate emotional reactions to COVID-19 and coping strategies in nursing students. Material and Methods: This descriptive and correlational study was conducted in 2021 at Saveh University of Medical Sciences, Iran, on 106 nursing students chosen by the census method. The tools used in this study included two standard questionnaires of emotional reactions to COVID-19 Huang et al. and Carver's coping strategies questionnaire (brief form). Data analysis was performed using SPSS version 19. Results: The mean score of the dimensions of emotional reactions was 4.06±0.56, 4.19±0.77, 3.08±0.56, and 2.89±0.56, in the field of fear, anxiety, sadness, and anger, respectively. There was a statistically significant difference between the mean scores of fear and anxiety with gender (P< 0.05). The mean scores of problem-focused and emotion-focused coping strategies were 2.97±0.97 and 3.06±0.97, respectively (P>0.05). There was a significant positive correlation between emotion-based coping strategies with fear, anxiety, and anger (P< 0.05(. Conclusion: Months after the beginning of the COVID-19 pandemic outbreak, the rate of negative emotional reactions (including fear, anxiety, anger, and sadness) is high in nursing students. There was a positive correlation between emotion-based coping strategies and emotional reactions. Therefore, particular emphasis should be placed on providing psychological support to nursing students as well as teaching coping strategies.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Emotional, COVID-19, Adaptation, Nursing, Students

نویسندگان مقاله حمیدرضا کوهستانی | Hamid Reza Koohestani
Assistant Professor, Department of Nursing, Social Determinants of Health Research Center, Saveh University of Medical Sciences, Saveh, Iran
استادیار، گروه پرستاری، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم‌پزشکی ساوه، ساوه، ایران

نیره باغچقی | Nayereh Baghcheghi
Assistant Professor, Department of Nursing, Social Determinants of Health Research Center, Saveh University of Medical Sciences, Saveh, Iran
استادیار، گروه پرستاری، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم‌پزشکی ساوه، ساوه، ایران


نشانی اینترنتی http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-680-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش در پرستاری و مامایی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات