مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۲۹، شماره ۳، صفحات ۲۰۱-۲۰۹

عنوان فارسی تأثیر نقاشی بر تنظیم هیجان، اضطراب و سلول‌های خونی (CBC) کودکان مبتلابه سرطان بیمارستان دکتر شیخ مشهد ۱۳۹۹
چکیده فارسی مقاله مقدمه: تشخیص بیماری سرطان می‌تواند استرس‌های روان‌شناختی قابل‌ توجهی برای فرد و خانواده‌اش ایجاد کند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد حمایت اجتماعی با متغیرهای ایمنی سلولی و برخی متغیرهای شمارش سلول‌های خون دارای رابطه مثبت و معنی‌دار است. کودک با ابزاری چون نقاشی، همه مسائل زندگی خود را به تجربه در آورده، خود می‌آزماید و خویشتن را بنا می‌کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی نقاشی بر تنظیم شناختی هیجان، اضطراب و سلول‌های خونی (CBC) کودکان 7 تا 12 سال مبتلا به سرطان صورت گرفت. روش کار: این پژوهش از تاریخ اردیبهشت ماه 1399 به مدت 2 ماه انجام گردید.روش پژوهش نیمه‌ آزمایشی با طرح پیش‌ آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. از بین 43 کودک 7 تا 12 ساله مبتلا به سرطان که به بیمارستان دکتر شیخ مشهد مراجعه کرده بودند و داوطلب همکاری با پژوهش بودند، 30 نفر با توجه به ملاک‌های ورود و خروج انتخاب و به‌ صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. سپس نقاشی‌ درمانی آزاد در آزمودنی‌های گروه آزمایش اجرا شد. از پرسشنامه‌های تنظیم هیجان گارنفسکی و همکاران (2001)، مقیاس اضطراب کودکان اسپنس (SCAS) و آزمایش شمارش سلول خونی برای جمع‌آوری داده‌ها در پیش‌آزمون و پس‌آزمون استفاده شد. جهت تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها نیز از آزمون تحلیل کوواریانس بهره گرفته شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌دهد که نقاشی‌درمانی بر تنظیم هیجان (293/8F=؛ 0/001=P)، اضطراب (135/3F=؛ 0/001=P)، آزمایش شمارش سلول‌های خونی در WBC(13/2F=؛ 0/001=P) و در میزان پلاکت (152/77F=؛ 0/001=P)، در کودکان مبتلا به سرطان مؤثر است. اجرای نقاشی‌درمانی مؤلفه‌های تنظیم هیجان و شمارش سلول‌های خونی را افزایش و مؤلفه‌های اضطراب را کاهش می‌دهد. نتیجه گیری: هدف کلی نقاشی درمانگران این است که مراجع را قادر سازند با استفاده از ابزار نقاشی در محیطی سالم و امن در خود رشد و تحول ایجاد کند؛ بنابراین در این برنامه به کودکان بیمار فرصت داده می‌شود تا افکار و احساسات خود را بیان کند و با دیگران ارتباط برقرار نمایند. با توجه به یافته‌های پژوهش از این‌ رویکرد می‌توان در کار با کودکان بیمار مبتلا به سرطان در مراکز مشاوره، بیمارستان‌ها و مدارس استفاده کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نقاشی آزاد، تنظیم هیجان، اضطراب، شمارش سلول‌های خونی، کودکان مبتلا به سرطان

عنوان انگلیسی The Effect of Painting on Emotion, Anxiety and Blood Cell (CBC) Regulation in Children with Cancer
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Diagnosis of cancer can cause significant psychological stress for the individuals and their family. Research shows social support has a positive and significant relationship with cellular immunity variables and some variables of blood cell count. Using tools such as painting, a child experiences all the issues of his life, tests and builds himself. The aim of this study was to evaluate the effectiveness of painting on cognitive regulation of emotion, anxiety and blood cells (CBC) in children aged 7 to 12 years with cancer. Material and Methods: This research was conducted for 2 months from May 2016. The research method was quasi-experimental with pre- and post-test design and a control group. Among 43 children aged 7 to 12 years with cancer who referred to Dr. Sheikh Hospital in Mashhad and volunteered to cooperate with the study, 30 were selected according to the entry and exit criteria and were randomly assigned to the experimental and control groups. Then painting and free therapy were performed in the subjects of the experimental group. Garnfsky et al. (2001) Emotion Regulation Questionnaire, Spence Children's Anxiety Scale (SCAS) and blood cell count test were used to collect data in pre- and post-test. Analysis of covariance was used to analyze the data. Results: Findings show that painting therapy is based on emotion regulation (F=293.8; P=0.001), anxiety (F=135.3; P=0.001), blood cell count test in WBC (F=13.2; P=0) and is effective in platelet count (F=152.77; P=0.001) in children with cancer. Performing painting therapy increases the components of emotion regulation and blood cell counting and reduces the components of anxiety. Conclusion: The overall goal of painting therapists is to enable clients to grow and transform in a healthy and safe environment by using painting tools. Therefore, in this program, sick children are given the opportunity to express their thoughts and feelings and communicate with others. According to the research findings, this approach can be used to work with children with cancer in counseling centers, hospitals and schools.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Free painting, Emotion regulation, Anxiety, Blood cell count, Children with cancer

نویسندگان مقاله مریم پورخرمشاهی | Maryam Pourkhoramshahi
Master student of Psychology, Torbatjam Branch, Islamic Azad University, Torbatjam, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت‌جام، خراسان رضوی، ایران

سعید تیموری | Saeed Teymouri
Associate Professor, Department of Psychology, Torbatjam Branch, Islamic Azad University, Torbatjam, Iran
دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت‌جام، خراسان رضوی، ایران


نشانی اینترنتی http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1298-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده مرور سیستماتیک
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات