مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۲۹، شماره ۳، صفحات ۲۱۰-۲۱۹

عنوان فارسی بررسی تأثیر روش منتورشیپ بر میزان عزت‌نفس، اضطراب و مهارت‌های بالینی دانشجویان رشته فوریت‌های پزشکی- یک مطالعه کارآزمایی بالینی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: مدل منتورشیپ یکی از مهم‌ترین جنبه‌های آموزش در رشته‌های علوم پزشکی است و بخش عمده‌ای از تربیت افراد با کفایت را تشکیل می‌دهد، لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر به کارگیری روش منتورشیپ بر میزان عزت نفس، اضطراب و یادگیری مهارت های بالینی دانشجویان فوریت های پزشکی انجام شد. روش ها: این مطالعه یک مطالعه کارآزمایی بالینی بود که 24 دانشجو آقا و سال آخر رشته کاردانی فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی دزفول ابتدا به روش در دسترس وارد مطالعه شدند سپس به روش تصادفی به 8 گروه سه نفره تقسیم شدند و به صوررت تصادفی 4 گروه(مداخله) توسط منتورشیپ و 4 گروه (کنترل) توسط مدرس و عضو هیات علمی، تحت آموزش قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه های استاندارد عزت نفس کوپر، پرسشنامه اضطراب اسپیل برگر و پرسشنامه مهارت های بالینی بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه20 و با استفاده از آمار توصیفی(میانگین، انحراف معیار، و فراوانی) و تحلیلی(تی زوجی و مستقل و آزمون کای2( کای اسکوئر)) مورد بررسی قرار گرفتند نتایج: در این مطالعه  8/70 % دانشجویان (17 نفر) دارای معدل 15 تا 17  بودند و 21 سال داشتند، همچنین میانگین نمره عزت نفس(001/0‌P<)، اضطراب(001/0‌P<) و مهارت‌های بالینی(001/0‌P<) قبل و بعد از آموزش بالینی تفاوت معنی‌داری داشت به طوریکه میانگین عزت نفس، اضطراب و مهارت های بالینی دانشجویان قبل آموزش بالینی12/37، 29/90 و29/112  بود و بعد از آن به ترتیب 92/46، 50/70 و 136 بود نتیجه گیری: بعد از استفاده طرح منتورشیپ، افزایش مهارت های بالینی، کاهش اضطراب و افزایش عزت نفس دانشجویان مشاهده شد. لذا ضروری است یک برنامه آموزش بالینی تدوین گردد که مسیر رشد علمی جهت کسب توانایی های بالینی فراهم گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش بالینی، منتورشیپ، عزت‌ نفس، اضطراب، مهارت، دانشجو، فوریت‌های پزشکی

عنوان انگلیسی The effect of Mentorship Program on Self-Esteem, Anxiety and Learning Clinical Skills of Emergency Medical Students: A Randomized Controlled Trial
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Clinical education (mentorship program) is one of the most important aspects of education in the medical sciences. Therefore, this study was conducted to investigate the effect of mentorship program on self-esteem, anxiety and learning clinical skills of emergency medical students. Material and Methods: This study was a quasi-experimental study in which 24 emergency medical students of Dezful University of Medical Sciences were enrolled by available sampling. Data collection scales were Coopersmith Self-Esteem Inventory, Spielberger State-Trait Anxiety Inventory and Clinical Skills Questionnaire. Data analysis was performed using SPSS-20 software and descriptive and analytical statistics. Results: In this study, 70.8% of students (17 persons) got an average point of 15-17 and were 21 years old. Also, the mean scores of self-esteem (P < 0.001), anxiety (P < 0.001) and clinical skills (P < 0.001) before and after clinical training were significantly different so that the mean of self-esteem, anxiety and clinical skills of students before Clinical education were 37.12, 90.29 and 112.29, followed by 46.92, 70.50 and 136, respectively. Conclusion: After using the mentorship program, an increase in clinical skills, a decrease in anxiety and an increase in students' self-esteem were observed. Therefore, it is necessary to develop a clinical education program that provides a path for scientific growth to acquire clinical competencies.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Clinical education, Mentoring, Self-esteem, Anxiety, Clinical skills, Student, Medical emergencies

نویسندگان مقاله حمیده مشعلچی | Hamideh Mashalchi
Department of Nursing, School of Nursing and Midwifery, Dezful University of Medical Sciences, Dezful, Iran
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم‌ پزشکی دزفول، دزفول، ایران

فردوس پلارک | Ferdos Pelarak
Department of Nursing, Dezful Branch, Islamic Azad University, Dezful, Iran
گروه پرستاری، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی ، دزفول، ایران

سمیه مهدوی کیان | Somayeh Mahdavi Kian
Department of Nursing, School of Nursing and Midwifery, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران

طیبه ماه ور | Tayebeh Mahvar
Department of Nursing, School of Nursing and Midwifery, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران

امین عبدالوند | Amin Abdolvand
Student Research Committee, Dezful Branch, Islamic Azad University, Dezful, Iran
کمیته تحقیقات دانشجویی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران

مرتضی حبیبی مقدم | Morteza Habibi Moghadam
Department of Anesthesiology, School of Paramedical Sciences, Dezful University of Medical Sciences, Dezful, Iran
گروه هوشبری، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم‌ پزشکی دزفول، دزفول، ایران


نشانی اینترنتی http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1301-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات