مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۲۹، شماره ۳، صفحات ۲۳۳-۲۴۴

عنوان فارسی مقایسه اثر بخشی آموزش زوج درمانی شناختی ـ رفتاری و مدل EIS بر عملکرد جنسی در زنان باردار
چکیده فارسی مقاله مقدمه: دوران بارداری با تغییرات جسمانی و روان‌ شناختی بسیاری همراه است. بنابراین زنان باردار ممکن است با مسائل و مشکلات زیادی ازجمله کاهش عملکرد جنسی مواجه باشند. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثر بخشی آموزش زوج‌ درمانی شناختی-رفتاری و مدل EIS بر عملکرد جنسی در زنان باردار انجام شد. روش کار: بدین منظور طی یک پژوهش نیمه‌ تجربی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل، از بین جامعه آماری (زنان باردار نخست‌زا) با لحاظ‌ نمودن ملاک‌های ‌ورود به پژوهش، به شیوه نمونه گیری در دسترس 60 نفر انتخاب و به شیوه تصادفی ساده در سه گروه 20 نفره (دو گروه مداخله و یک گروه کنترل) جایگزین شدند. در ادامه در طی 8 جلسه 90 دقیقه‌ای، به یک گروه مداخله آموزش شناختی-رفتاری و به گروه دیگر مدل EIS آموزش داده شد، در حالی که گروه کنترل در این مدت آموزشی دریافت نکردند. ابزار مورد استفاده برای جمع‌آوری داده‌ها ‌در پیش‌آزمون-پس‌آزمون، پرسشنامه شاخص عملکرد جنسی زنان بود. داده‌ها ‌با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 23 در سطح معناداری 0/05 تحلیل شد. یافته‌ها: یافته‌ها ‌نشان داد که هر دو رویکرد شناختی-رفتاری و مدل EIS بر عملکرد جنسی و خرده‌ مقیاس‌های ‌آن (میل جنسی، برانگیختگی جنسی، رطوبت مهبلی، ارگاسم، رضایت جنسی، مقاربت دردناک) مؤثر هستند (0/05
کلیدواژه‌های فارسی مقاله زنان باردار، عملکرد جنسی، رویکرد شناختی- رفتاری، مدل EIS

عنوان انگلیسی Comparing the Effectiveness of Cognitive Behavioral Couple Therapy and EIS Model on Sexual Function, Among Pregnant Women
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Pregnancy causes many physical and psychological changes. Therefore, pregnant women may face many issues and problems, including a lack of reduced sexual function. This study was prepared to compare the effectiveness of cognitive-behavioral couple therapy training and the EIS (empathy, intimacy, and sexual satisfaction) model on sexual function in pregnant women. Material and Methods: This was a semi-experimental study with pre- and post-test design. A total of 60 people among the statistical population, who met the inclusiojn criteria were chosen, and randomly divided into three groups of 20 (two intervention groups and one control group). The intervention participants were trained using cognitive-behavioral and EIS model in 8 sessions of 90 minutes, while the control group did not receive any training during this time. The tool used to collect data in pre- and post-test was the Women's Sexual Performance Index (FSFI). Data were analyzed using SPSS 23 at a significance level of 0.05. Results: Findings showed that both cognitive-behavioral approaches and the EIS model are practical on sexual function and its subscales (sexual desire, sexual arousal, vaginal moisture, orgasm, sexual satisfaction, painful intercourse) (P< 0.05). There is a difference in their effectiveness in this regard. The EIS model with a mean and standard deviation of 24.08 ± 1.85 had a more significant effect on sexual function than the cognitive-behavioral approach with a mean and variation of 17.58 ±1.1. Conclusion: Therefore, it can be concluded that despite the differences between these two approaches (cognitive-behavioral approaches and EIS model), both are useful in terms of sexual function and its subscales. However, due to the greater effectiveness of the EIS model, it can be used during pregnancy besides the other cares.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Pregnant women, Sexual function, Cognitive-behavioral, EIS model

نویسندگان مقاله محمد امینی | Mohammad Amini
PhD Student, Department of Counseling, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran
دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره ، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران

محمود گودرزی | Mahmoud Guodarzi
Asisstant Professor, Department of Family Counseling, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran
استادیار، گروه مشاوره خانواده، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران

شعله شاغیبی | Shole Shahgheibi
Professor, Department of Obstetrics and Gynecology, Faculty of Medicine, Kurdistan University of Medical Sciences, Sanandaj, Iran
استاد تمام، گروه زنان و مامایی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم‌ پزشکی کردستان، سنندج، ایران


نشانی اینترنتی http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1335-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات