مهندسی بهداشت حرفه ای، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۵۱-۵۸

عنوان فارسی شناسایی و ارزیابی خطای انسانی در جرثقیل های سقفی کابین دار با استفاده از تکنیکهای SHERPA و SPAR-H
چکیده فارسی مقاله مقدمه : خطاهای انسانی نقش قابل ملاحظه‌ای را در بروز حوادث صنعتی دارند. در این پژوهش به بررسی خطاهای انسانی در اپراتورهای جرثقیل سقفی کابین دار  یک صنعت فلزی  با استفاده از روش های SHERPA و SPAR-H  پرداخته شده است. روش کار : در ایـن مطالعـه ابتـدا وظـایف  اپراتورهای جرثقیل سقفی کابین دار   با استفاده از روش آنالیز سلسله مراتبی وظایف به زیروظایف و فعالیت های مرتبط تقسـیم گردیـد. سـپس بـا بکـارگیری روش SHERPA  اقدام به شناسایی و ارزیابی خطاهای انسانی گردید  یافته ها: تجزیه و تحلیل کاربرگ های SHERPA نشان داد که در مجموع 217 خطا شناسایی شد که 41 % خطاها از نوع عملکردی، 21% از نوع بازبینی، 13% از نوع بازیابی، 15 % از نوع ارتباطی و 10% از نوع انتخابی بودند. با توجه به نتایج ارزیابی ریسک انجام شده 38% خطاها در سطح ریسک غیرقابل قبول، 26% نامطلوب، 14 % قابل قبول ولی نیاز به تجدید نظر و 22 %  قابل قبول بدون نیاز به تجدید نظرمی باشند.در یافته های حاصل از روش SPAR-H  بالاترین احتمال خطا مربوط به سه زیر وظیفه حرکت طولی، حرکت عرضی و حرکت بالا وپایین بود (.3712/0). کمترین احتمال خطا نیز به زیر وظیفه ثبت گزارش شیفت بود (001/0).   نتیجه گیری:  بیشترین نوع خطای شناسایی شده از نوع عملکردی و بیشترین میزان احتمال خطا در وظیفه حمل بار در طول مسیر(.3712/0) می باشد و در همین راستا برای کاهش خطا  اقدامات اصلاحی لازم در جهت  بهبود فرایند کاری وکاهش خطای انسانی در دسترس پرسنل واحد جرثقیل قرار گرفت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خطای انسانی، تکنیک SHERPA، SPAR-H ، جرثقیل سقفی کابین دار .

عنوان انگلیسی Identification and assessment of Human Error in Cabin Roofed Crane Using SHERPA and SPAR-H Techniques
چکیده انگلیسی مقاله   Introduction: Human errors play a significant role in the occurrence of industrial accidents.  This study aims to investigate the human errors in cabin roof crane operators of a metal industry using SHERPA and SPAR-H techniques.        Material and Method: In this research, first, all of the tasks of the tower crane operator were identified and analyzed. Then, adopting SHERPA technique, probable operator errors were identified in each task and the control modes and error probability were determined by and SPAR-H technique.  Results: Analysis of SHERPA worksheets showed that a total of 217 errors were identified, of which 41% were functional, 21% review, 13% recovery, 15% communication and 10% selective. . According to the results of risk assessment, 38% of errors at the level of risk are unacceptable, 26% are undesirable, 14% are acceptable but need to be reconsidered and 22% are acceptable without the need for reconsideration. H The highest probability of error was related to the three sub-tasks of longitudinal motion, transverse motion, and high and low motion (0.3712). The lowest probability of error was below the task of recording shift reports and transmitting information orally and in writing (0.001). Conclusion: the highest type of error detected is the functional type and the highest probability of error in cargo handling along the route (0.3712) and in this regard to reduce the error, the necessary corrective measures to improve The work process and the reduction of human error were made available to the personnel of the crane unit
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Human Error, SHERPA Technique, SPAR-H, Cabin Roof Crane.

نویسندگان مقاله طهماسب اختر | Tahmas Akhtar


رضا یگانه | reza yeganeh


ذبیح اله دمیری | zabiholah damiri



نشانی اینترنتی http://johe.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-339-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده ایمنی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات