علمی پژوهان، جلد ۱۹، شماره ۲، صفحات ۱۹-۲۵

عنوان فارسی اثربخشی آموزش مدیریت خشم، جرئت‌آموزی بر کاهش رفتارهای مخاطره‌آمیز و افزایش جرئتمندی در مادران کودکان با اختلالات عصبی رشدی
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: این پژوهش به بررسی اثربخشی آموزش مدیریت خشم، جرئت‌آموزی بر کاهش رفتارهای مخاطره‌آمیز و افزایش جرئتمندی در مادران کودکان با اختلالات عصبی رشدی می‌پردازد. مواد و روش‌‌ها: روش پژوهش حاضر نیمه‌تجربی از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمام مادران فرزندان با اختلالات عصبی رشدی بود. از این تعداد 26 مادر در گروه آزمایش و 26 مادر در گروه کنترل به روش نمونه‌گیری تصادفی مبتنی بر ملاک ورود انتخاب شدند. ارزیابی روانی شامل مصاحبه طبق DSM-5، مقیاس تکانشگری بارات و مقیاس جرئتمندی راتوس بود که قبل از شروع آموزش مهارت‌های مدیریت خشم و جرئت‌آموزی و بلافاصله بعد از اتمام جلسات توسط مادران هر دو گروه آزمایش و کنترل تکمیل شد. داده‌ها با روش کوواریانس تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج این پژوهش نشان داد آموزش گروهی مهارت‌های مدیریت خشم و جرئت‌آموزی به‌طور معناداری موجب کاهش خشم و افزایش جرئتمندی در مادران کودکان با اختلالات عصبی رشدی شده است (001/0>P). نتیجه‌گیری: در حوزه درمان و در زمینه کار با مادران کودکان با اختلالات عصبی رشدی و افرادی که در حالت بحران هیجانی ناگهانی مانند تولد فرزند به سر می‌برند، آموزش مهارت‌های زندگی ازجمله جرئتمندی و کاهش تکانه و خشم با توجه به ماهیت آن و تأثیر بلندمدت در تمام ابعاد زندگی، بسیار کارا و نویدبخش به نظر می‌رسد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلالات عصبی رشدی، جرئت‌آموزی، جرئتمندی

عنوان انگلیسی Effectiveness of Anger Management and Assertiveness Practices on Reducing Risky Behaviors and Increasing Assertiveness in Mothers of Children with Neurodevelopmental Disorders
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: This study aimed to investigate the effectiveness of anger management and assertiveness practices on reducing risky behaviors and increasing assertiveness in mothers of children with neurodevelopmental disorders. Materials and Methods: This quasi-experimental study was conducted based on a control group pretest-posttest design. The statistical population consisted of all mothers of children with neurodevelopmental disorders. The mothers were then selected randomly based on the inclusion criteria and divided into experimental (n=26) and control (n=26) groups. The psychological evaluations included interviews according to the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (Fifth Edition), Barratt Impulsiveness Scale (1994), and Rathus Assertiveness Scale (1973). The evaluations were performed before the onset of the training sessions (anger management and assertiveness practices). After the completion of the sessions, the experimental and control groups were requested to complete the questionnaires again. The obtained data were analyzed using the analysis of covariance.The results showed that anger management and assertiveness training in groups significantly reduced anger and increased assertiveness in mothers of children with neurodevelopmental disorders (P˂0.001). Conclusion: In the field of treatment and in working with mothers of children with developmental neurological disorders and people who are in a state of sudden emotional crisis such as childbirth, life skills training including courage and reducing impulse and anger due to its nature and long-term impact in all dimensions Life looks very productive and promising.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Anger, Assertiveness Practices, Being Assertive

نویسندگان مقاله مینا غفاری جم | Mina Ghaffari Jam
Master of Psychology, Department of Psychology, Payame Noor University of Iran, Iran



نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-491-7&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی و روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات