علمی پژوهان، جلد ۱۹، شماره ۲، صفحات ۲۶-۳۴

عنوان فارسی بررسی ارتباط هوش اخلاقی با خودکارآمدی بالینی دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه در سال ۱۳۹۸
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: تربیت پرستاران شایسته و توانمند با صلاحیت اخلاقی و حرفه‌ای مطلوب از اهداف اصلی آموزش پرستاری است. در این راستا خودکارآمدی و هوش اخلاقی در محیط‌های آموزشی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر رفتار انسان‌ها اهمیت بسزایی دارد؛ بنابراین، هدف این مطالعه تعیین ارتباط هوش اخلاقی با خودکارآمدی بالینی دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه است. مواد و روش‌‌ها: این پژوهش توصیفی مقطعی به‌صورت تمام‌شماری روی 216 دانشجوی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه در سال 1398 انجام شد. داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه سه بخشی شامل مشخصات دموگرافیک، هوش اخلاقی Lennick و Kiel و خودکارآمدی عملکرد بالینی جمع‌آوری شد. ﺑﻪ‌ﻣﻨﻈﻮر تجزیه‌وتحلیل داده‌ﻫﺎ از آزﻣﻮن آﻣﺎری تی مستقل و برای اعتبار رگرسیون از آزمون تحلیل واریانس و ﺿﺮﻳﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﭘﻴﺮﺳﻮن اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. یافته‌ها: نتایج این پژوهش نشان داد بین هوش اخلاقی با خودکارآمدی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. رابطه بین خودکارآمدی با هوش اخلاقی 469/0 بود (000/0P=). همچنین ضریب همبستگی هوش اخلاقی با خودکارآمدی بالینی دانشجویان 314/0 (000/0P=) و ضریب تبیین 307/0 بود. درنهایت 7/30 درصد از خودکارآمدی بالینی دانشجویان با استفاده از متغیر هوش اخلاقی قابل تبیین است (001/0P=). نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه هوش اخلاقی پیش‌بینی‌کننده مناسبی برای احساس خودکارآمدی است، مسئولان باید به‌منظور بهبود و ارتقای احساس خودکارآمدی دانشجویان به مؤلفه اساسی هوش اخلاقی توجه کنند و از طریق آموزش عملی سعی در ارتقای آن داشته باشند تا هسته‌های نیرومندی با توانایی‌های اخلاقی در حوزه درمانگری بالینی پدید آید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پرستار، خودکارآمدی، دانشجو، هوش اخلاقی

عنوان انگلیسی Investigation of Relationship between Moral Intelligence and Clinical Self-Efficacy among Nursing Students of School of Nursing and Midwifery in Urmia, Iran, in 2019
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Training competent nurses with ethical and professional qualifications is one of the main goals of nursing education. In this regard, self-efficacy and moral intelligence in educational environments are among the most important factors affecting human behaviors. Therefore, this study aimed to determine the relationship between moral intelligence and clinical self-efficacy among the nursing students of Urmia School of Nursing and Midwifery, Urmia, Iran, during 2019. Materials and Methods: This descriptive study was performed on a total of 216 nursing students of Urmia School of Nursing and Midwifery In 2019. The data were collected using a 3-part questionnaire, including demographic characteristics, Lennick and Kiel moral intelligence, and self-efficacy of nursing studentsʼ clinical performance. The Pearsonʼs correlation coefficient, independent t-test, analysis of variance, and Chi-square test were used in order to analyze the data. The obtained results of the present study showed that there was a positive and significant relationship between moral intelligence and self-efficacy, and the relationship between self-efficacy and moral intelligence was reported as 0.469 (P=0.000). In addition, the correlation coefficient of moral intelligence with clinical self-efficacy was 0.314 (P=0.000), and the explanatory coefficient was 0.307. Finally, based on the obtained results it can be stated that 30.7% of the clinical self-efficacy of the students could be explained using the moral intelligence variable (P=0.001). Conclusion: The results of this study demonstrated that moral intelligence is a good predictor of emotional self-efficacy, and the integration of ethical intelligence and self-efficacy enables powerful bases to emerge from ethical abilities in the field of clinical therapy. Therefore, to improve and enhance the studentsʼ sense of self-efficacy, the authorities should pay attention to the essential component of moral intelligence and try to promote it through practical training.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Moral Intelligence, Nurse, Self-Efficacy, University Student

نویسندگان مقاله سیما پورتیمور | Sima Pourteimour
1 MSc of Neonatal Intensive Care Nursing, Faculty Instructor, Faculty of Nursing and Midwifery, Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran


حسین جمشیدی | Hossein Jamshidi
Master Student of Science of Medical Surgical Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran



نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-725-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی و روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات