علمی پژوهان، جلد ۱۹، شماره ۲، صفحات ۵۰-۵۷

عنوان فارسی بررسی وضعیت خودناتوان‌سازی: مطالعه مقطعی در میان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: خودناتوان‌سازی انجام یا قصد انجام مجموعه رفتارهایی است که به‌منظور بیرونی جلوه‌دادن شکست‌ها و درونی جلوه‌دادن موفقیت‌ها به کار می‌رود. مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت خودناتوان‌سازی و ارتباط آن با برخی متغیرهای تحصیلی در دانشجویان انجام شد. مواد و روش‌‌ها: این پژوهش نوعی مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی بود که در میان 296 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه انجام شد. شرکت‌کنندگان به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده و با احتمال متناسب با حجم در هر یک از خوشه‌ها (دانشکده‌ها) انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسش‌نامه به‌صورت خودگزارش‌دهی جمع‌آوری شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار نسخه ویندوز SPSS نسخه 16 و آزمون‌های توصیفی و تحلیلی در سطح اطمینان 95 درصد تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته‌ها: دامنه سن دانشجویان 18 تا 31 سال و میانگین آن 10/2±21/22 سال بود. میانگین نمره خودناتوان‌سازی دانشجویان 48/3±64/16 بود که در مجموع 56/66 درصد از حداکثر نمره قابل اکتساب کسب شد. دانشجویان دانشکده دندان‌پزشکی خودناتوان‌سازی بیشتری نسبت به سایر دانشکده‌ها داشتند (011/0P=). دانشجویان متأهل خودناتوان‌سازی بیشتری نسبت به دانشجویان مجرد داشتند (025/0P=). دانشجویانی که سن بیشتری داشتند، نمره بالاتری در خودناتوان‌سازی کسب کردند (114/0r= و 025/0P=). نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه دانشجویان بیش از 50 درصد از نمره خودناتوان‌سازی را کسب کردند، به نظر می‌رسد برنامه‌ریزی برنامه‌های مداخله‌ای مرتبط و قبل از آن انجام مطالعات تکمیلی برای دستیابی به علل مؤثر ضروری است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله انگیزش پیشرفت تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی، عزت نفس

عنوان انگلیسی Self-handicapping: A Cross-Sectional Study on Students of Kermanshah University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Self-handicapping is a set of behaviors to externalize failures and internalize success. The present study aimed to determine the status of self-handicapping and its association with some academic variables among students of Kermanshah University of Medical Sciences. Materials and Methods: This cross-sectional study was conducted on 296 students of Kermanshah University of Medical Sciences. The participants were selected via random sampling and probability proportional to size sampling. Data were collected using a self-report questionnaire. Data were analyzed in SPSS software (Version 16) using descriptive and analytical tests at 95% confidence level. Results: The mean age of students was reported as 22.21±2.10 (age range of 18-years). The mean score of self-handicapping was 16.64±3.48, which indicated that the participants obtain 66.56% of the maximum score of self-handicapping. Dental students were engaged in more self-handicapping, compared to other students (P=0.011). Moreover, it was shown that married students self-handicapped more than single students (P=0.025), and older students obtained higher scores in self-handicapping (r=0.144; P= 0.025). Conclusion: Due to the fact that students gained more than 50% of the maximum self-handicapping score, it is essential to plan relevant intervention programs and conduct further studies to identify the effective causes of self-handicapping.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Academic Self-efficacy, Motivation for Academic Achievement, Self-esteem

نویسندگان مقاله مهدی میرزایی علویجه | Mehdi Mirzaei-Alavijeh
PhD of Health Education and Promotion, Islamic Studies and Health Sciences Interdisciplinary Research Center, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran


سیروس جلیلی | Cyrus Jalili
PhD of Anatomy, Fertility and Infertility Research Center, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran.


علی صفریان | Ali Safarian
3 Student of Medical Doctor, Faculty of Medicine, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran


معصومه واعظی | Masooma Vaezi
4 PhD in Health Education & Promotion, Head of KUMFPCD, Department of Para Clinic, Faculty of Medicine, Kateb University; Kabul, Afghanistan


عبدالله سعادت‌فر | Abdollah Saadatfar
5 Urologist, Department of Urology, School of Medicine, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran


فرزاد جلیلیان | Farzad Jalilian
6 PhD in Health Education and Promotion, Islamic Studies and Health Sciences Interdisciplinary Research Center, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran



نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-214-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی و روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات