|
ارگونومی، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
سنجش تجربه هیجانی کاربر در دو ابزار، با بهرهگیری از روشی تلفیقی مبتنی بر واکاوی وظیفه |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: عوامل انسانی در طراحی و توسعه محصولات از اهمیت بالایی برخوردار است. استخراج خواستههای پنهان کاربران، نیازمند مطالعه همه جوانب رفتاری آنها، از جمله حالات هیجانی آنها در تعامل با محصولات در تمام مراحل انجام کار است. هدف این پژوهش کاربست تلفیقی روش واکاوی وظیفه و اندازهگیری ابعاد هیجانی، برای تعیین حالات هیجانی کاربران در مراحل مختلف انجام کار و استخراج معیارهای رضایت کاربران میباشد. روش کار: این پژوهش جهتگیری کاربردی دارد و با رویکردی توصیفی/اکتشافی، کاربریِ دو ابزار روزمره را، مورد بررسی قرار داده است. 20 نفر از کاربران، برای شرکت در آزمون و مصاحبه به شیوه غیراحتمالی انتخاب شدند. آزمودنیها فعالیت مورد آزمون را توسط هر ابزار، انجام دادند و مراحل انجام کار فیلمبرداری شد. پس از انجام کار، پرسشنامه خودارزیابی هیجانی توسط آزمودنیها تکمیل شد و سپس با کاربران در مورد تجربه کاربری ابزارها مصاحبه صورت گرفت. برای ارزیابی نتایج پرسشنامه و مقایسه میانگینها از آزمون پارامتری t استفاده شد. یافتهها: یافتههای پرسشنامه هیجانی نشان داد که حالات هیجانی افراد در مراحل مختلف انجام کار با یکدیگر تفاوت معنیدار دارند. میزان هیجانات تعیین شده در مراحل مختلف انجام کار نشاندهنده نکات ضعف و قدرت محصولات مورد آزمون بود. با تجزیه و تحلیل فیلمها، مصاحبهها و نظرسنجیها، خواستههای کاربران استخراج و دستهبندی شدند. نتیجهگیری: بهرهگیری از این روش میتواند جزئیات دقیقی از قابلیتهای کاربریِ ابزارهای مختلف و نیازهای کاربران، را آشکار سازد که میتواند به عنوان ابزار مناسبی برای طراحان و پژوهشگران در زمینه تجربه کاربری مورد استفاده واقع شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
عملکرد و واکاوی وظیفه، رضایت شخصی، هیجانات، ابزارهای دستی |
|
عنوان انگلیسی |
Measuring user's emotional experience in two tools using an integrated method based on task analysis |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objectives: Human factors are critical in the research and development of various products, but the wideness and unclarity of different aspects of these factors make it difficult to extract the demands of users. Studying emotional aspects of users' behavior with respect to products, as well as interviewing them, is considered an efficient tool for extracting design demands. Methods: This research has a descriptive/exploratory approach. In this practical study, the use of two everyday tools for chopping onions is analyzed. 20 users of these tools were non-randomly selected to participate in the test and interview. Users performed the task with each tool, and the process was captured by a camera. After performing the task, subjects completed a self-assessment method questionnaire, and then, an interview was conducted. A parametric t-test was used to evaluate the results of the questionnaire and compare averages. Results: findings of the emotional questionnaire showed that the emotional states of people in different stages of work are significantly different from each other. By analyzing videos, interviews, and surveys, users' demands were extracted. The extracted features were categorized based on the work steps. Conclusion: Using this method can reveal precise details of users' needs concerning product categories, which can be used as a suitable tool for designers and researchers in the field of user experience. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Task Performance and Analysis, Personal Satisfaction, emotion, Hand-held tools |
|
نویسندگان مقاله |
نرگس ادبی | narges Adabi Tabriz University دانشجوی دکتری، علوم اعصاب شناختی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
حسن صبوری مقدم | hasan Sabourimoghaddam Tabriz University دانشیار، علوم اعصاب شناختی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
عباس بخشیپور | abbas Bakhshipour Tabriz University استاد، روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journal.iehfs.ir/browse.php?a_code=A-10-7306-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
ارگونومی در طراحی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|