پزشکی بالینی ابن سینا، جلد ۲۹، شماره ۴، صفحات ۲۱۱-۲۱۹

عنوان فارسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری هیجان‌مدار بر افسردگی و مؤلفه‌های آن در کودکان دارای اضطراب اجتماعی
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: افسردگی در کودکان به‌طور ویژه‌ای با اضطراب اجتماعی مرتبط است. هدف مطالعه حاضر بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری هیجان‌مدار (ECBT) بر افسردگی و مؤلفه‌های آن در کودکان دارای اضطراب اجتماعی بود. مواد و روش‌‌ها: این مطالعه شبه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل انجام شد. از میان دانش‌آموزان ابتدایی شهر قم در سال تحصیلی 1399، 46 دانش‌آموز انتخاب شدند که نمره آن‌ها در مقیاس اضطراب اجتماعی لایبویتز برای کودکان و نوجوانان بیشتر از 5/29 بود و به صورت تصادفی در دو گروه 23 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابتدا، هر دو گروه به سیاهه افسردگی کودکان به‌عنوان پیش‌آزمون پاسخ دادند. سپس گروه آزمایش به مدت 16 جلسه در ECBT شرکت کرد و گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماند. درنهایت، دو گروه پس‌آزمون را اجرا کردند. یافته‌ها: نتایج اجرای آزمون مانکووا نشان داد پس از کنترل اثرات پیش‌آزمون، تفاوت معناداری در ترکیب خطی مؤلفه‌های افسردگی در دو گروه وجود داشت (065/0=لامبدای ویلکز، 662/94=33،5F، 001/0=P). نتایج آزمون‌های تک‌متغیری تحلیل کوواریانس نیز کاهش معناداری (01/0>P) را در تمامی مؤلفه‌های افسردگی و همچنین نمره کل کودکان گروه آزمایش پس از شرکت در جلسات درمانی نشان داد. نتیجه‌گیری: ECBT درمان مؤثری برای افسردگی کودکان دارای اضطراب اجتماعی است. پیشنهاد می‌شود متخصصان سلامت روان این درمان را در اولویت برنامه‌های درمانی خود قرار دهند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اضطراب اجتماعی، افسردگی، درمان شناختی رفتاری هیجان‌مدار، کودکان دبستانی

عنوان انگلیسی Effectiveness of Emotion-Focused Cognitive-Behavioral Therapy in Depression and Its Components in Children with Social Anxiety
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Depression in children is especially related to social anxiety. The present study aimed to investigate the effectiveness of emotion-focused cognitive-behavioral therapy (ECBT) in depression and its components in children with social anxiety. Materials and Methods: This research was a quasi-experimental study with a pretest-posttest control group design. Among the primary school students of Qom in the 2019 academic year, 46 students whose score was higher than 29.5 on the Liebowitz Social Anxiety Scale for Children and Adolescents were selected and randomly assigned to experimental (n=23) and control (n=23) groups. Firstly, both groups responded to Children's Depression Inventory as the pre-test. Thereafter, the experimental group participated in the 16 sessions of ECBT, and the control group remained on the waiting list. Finally, the two groups were administered the post-test. Results: The results of Multivariate analysis of covariance (MANCOVA) demonstrated that after the control of pre-test effects, there was a significant difference in the linear combination of depression components of the two groups (Wilks' lambda= 0.065, F33,5= 94.662, P= 0.001). The results of univariate tests of ANCOVA also showed a significant decrease (P< 0.01) in all depression components (and also the total score) in children of the experimental group after the ECBT sessions. Conclusion: As evidenced by the results of this study, ECBT is an effective treatment for depression in children with social anxiety. It is suggested that mental health professionals prioritize this treatment in their therapeutic programs.                                                         
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Depression, Emotion Focused Cognitive Behavioral Therapy, Generalized Anxiety, Primary School Children

نویسندگان مقاله زهرا بهرامی | Zahra Bahrami
Department of Psychology, Faculty of Humanities, Arak University, Arak, Iran
گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران

تورج سپهوند | Tooraj Sepahvand
Department of Psychology, Faculty of Humanities, Arak University, Arak, Iran
گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران


نشانی اینترنتی http://sjh.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-1877-6&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات